Partnerzy serwisu:

Łódzkie: Rusza budowa węzłów przesiadkowych i nowego przystanku kolejowego

Kasper Fiszer 27.03.2022

Łódzkie: Rusza budowa węzłów przesiadkowych i nowego przystanku kolejowego
fot. Kasper Fiszer
Za kilka tygodni ma rozpocząć się budowa węzłów intermodalnych w Strykowie i Głownie, nieco później – w Zduńskiej Woli i w Pabianicach (w tym ostatnim mieście powstanie nowy przystanek kolejowy). Inwestycje obejmą przede wszystkim budowę kładek dla pieszych, parkingów i wiat rowerowych, a częściowo także infrastruktury peronowej i dworcowej. Poza Zduńską Wolą nie przewidziano zaś elementów wprost ułatwiających skomunikowania z innymi środkami transportu publicznego.
PKP PLK wraz z samorządem województwa łódzkiego przygotowują się do rozpoczęcia realizacji kolejnej odsłony tzw. projektu przystankowego, którego celem jest poprawa stanu infrastruktury pasażerskiej. Przedsięwzięcie realizowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2014 – 2020 ma skupić się przede wszystkim na stacjach, które mogłyby stać się multimodalnymi węzłami przesiadkowymi, ale ich potencjał nie jest w pełni wykorzystany. Inwestycje będą więc realizowane w Strykowie, Głownie i Zduńskiej Woli (w tym ostatnim przypadku we współpracy z miastem, które jest właścicielem dworca), ale także w Pabianicach, gdzie powstanie nowy przystanek Pabianice-Północ w rejonie skrzyżowania linii kolejowej nr 14 z ul. Lutomierską.

W Strykowie i Głownie nowe kładki dla pieszych i nowe parkingi


– Nowy przystanek zapewni lepszą dostępność kolei w drugim co do wielkości, po Łodzi, mieście aglomeracji – mówi Rafał Wilgusiak z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W Pabianicach powstaną dwa perony jednokrawędziowe o długości 150 m. . Zatrzymają się przy nich pociągi regionalne w kierunku Łodzi, a także w stronę Sieradza. Przystanek znajdzie się na linii nr 14, która stanowi podstawowy korytarz wylotowy z aglomeracji łódzkiej w kierunku zachodnim, pomiędzy istniejącą stacja Pabianice a Łodzią-Lublinkiem.

W Strykowie i Głownie – miastach leżących przy linii nr 15 łączącej Łódź z Bednarami i Łowiczem, powstaną kładki nad torami wraz z windami (obecnie przejście możliwe jest jedynie w poziomie szyn). – Przed dworcami przewidziano budowę parkingów dla samochodów, przy stacjach zostaną też ustawione wiaty rowerowe – zapowiada nasz rozmówca. Dodaje że budowa przejść nadziemnych poprawi integrację transportu kolejowego z tkanką miejską.

Dworzec w Zduńskiej Woli ma stać się bardziej funkcjonalny

Najszersze prace mają zostać natomiast zrealizowane w Zduńskiej Woli. Będą dotyczyć zarówno terenu przed dworcem (powstaną tam stanowiska dla autobusów, nowe jezdnie itp.), jak i samego budynku, którego wnętrze ma zostać przearanżowane. Zmieni się układ kas (przy czym należy nadmienić, że w związku z zamknięciem okienka biletowego ŁKA od dłuższego czasu nie ma tam działającej kasy), a poczekalnia ma zostać połączona z przestrzenią komercyjną. Do nowego, wybudowanego w ramach przebudowy linii kolejowej nr 14 przejścia podziemnego ma doprowadzić nowy zadaszony ciąg pieszy. – Budynek zostanie zaś podłączony do miejskiej sieci cieplnej – usłyszeliśmy od przedstawiciela PKP PLK.

Etap projektowania robót jest już na ukończeniu, a w najbliższych tygodniach na placach budowy pojawią się pierwsze ekipy budowlane. – W kwietniu planujemy rozpocząć prace w Strykowie i Głownie, a w Pabianicach – w trzecim kwartale tego roku – informuje Rafał Wilgusiak. Wszystkie prace mają zostać zakończone w 2023 r. Całkowita wartość łączna robót we wszystkich czterech lokalizacjach to ok. 50 mln zł.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Węzły przesiadkowe
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony