Partnerzy serwisu:

Łódzkie: Nie wszędzie rower publiczny cieszy się popularnością

Kasper Fiszer 18.05.2022

Łódzkie: Nie wszędzie rower publiczny cieszy się popularnością
Stacja systemu Łódzki Rower Publicznyfot. Kasper Fiszer
W części gmin, na terenie których stanęły stacje roweru publicznego Rowerowe Łódzkie, liczba wypożyczeń jest bardzo mała. Obecna umowa ze spółką powiązaną z Nextbike obowiązuje do 2024 r. Czy lokalne samorządy będą skłonne rozwijać system, uatrakcyjniając ofertę, czy też zdecydują się na jego likwidację z uwagi na małą popularność?
Na terenie Łodzi funkcjonują dwa systemy roweru publicznego, które nie są ze sobą w żaden sposób zintegrowane. Pierwszy z nich to Łódzki Rower Publiczny organizowany przez miasto Łódź, drugi nosi zaś nazwę Rowerowe Łódzkie, a jego organizatorem jest Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, którego partnerem jest miasto Łódź. W związku z tym, że RŁ ma o wiele mniejszy zasięg niż ŁRP, a rowerów nie można oddać w stacjach systemu miejskiego, rowery wojewódzkie cieszą się bardzo umiarkowaną popularnością.

W niektórych miastach liczba wypożyczeń jest iluzoryczna

Rowerowe Łódzkie ma jednak zasięg znacznie szerszy: stacje systemu stanęły w wielu gminach regionu, do których docierają pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. UMWŁ porozumiał się bowiem z samorządami niższego szczebla, pozyskał środki unijne na organizację systemu i wraz z gminami współorganizuje wypożyczalnie, upatrując w nich m.in. ułatwienia dojazdu na pociąg. W rekordowym pod względem liczby wypożyczeń czerwcu 2021 r. ze wszystkich łódzkich stacji ŁR rower pobrano łącznie 2127 razy. Jak w tym samym czasie kształtowała się popularność wypożyczalni w mniejszych miejscowościach?

Jak poinformował nas Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, w tym samym miesiącu w Koluszkach rower wypożyczono 2007 razy. W Kutnie zanotowano 1930 wypożyczeń, ale w Łasku tylko 136. 1631 razy rower pobierano w Łowiczu, niemal identyczny wynik (1658) zanotowano w Pabianicach. 1343 wypożyczenia odnotowano w Sieradzu, 1330 – w Skierniewicach, zaskakująco mało, bo 648 – w Zduńskiej Woli, a tyko 364 – w Zgierzu.

Czy wszystkie gminy będą zainteresowane przedłużeniem działania systemu?

Wyniki z mniejszych miast należy oczywiście oceniać, przykładając do nich inną miarę niż do tych, jakie notowane są w Łodzi. Tym niemniej w niektórych miejscowościach wypożyczeń jest mało: choć porównujemy tu dane w najlepszym dla systemu miesiącu roku 2021, w niektórych gminach rower wypożyczano średnio kilkanaście, a w skrajnym przypadku Łasku – zaledwie kilka razy dziennie. Są stacje, na których zanotowano zaledwie kilka wypożyczeń w letnich miesiącach. Poza ścisłym sezonem rowerowym są one praktycznie niewykorzystane, pomimo że system Rowerowe Łódzkie działa przez cały rok.

Czy wszędzie wypożyczalnie zostaną więc utrzymane? – Obecna umowa zawarta przez województwo łódzkie w imieniu i na rzecz partnerów z firmą NB Serwis sp. z o.o. obejmuje eksploatację systemu do listopada 2024 r. Nie prowadzimy więc jeszcze rozmów dotyczących możliwości przedłużenia umowy. Będzie to zależało od stanowiska poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego będących naszymi partnerami – poinformowały nas służby prasowe UMWŁ.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony