Partnerzy serwisu:

Łódzkie: Dalszy rozwój sieci przystanków kolejowych? „W oparciu o Kolej Plus”

Kasper Fiszer 01.12.2020

Łódzkie: Dalszy rozwój sieci przystanków kolejowych? „W oparciu o Kolej Plus”
Pociąg regionalny w Łodzifot. Kasper Fiszer
Województwo łódzkie odsuwa w czasie planowanie inwestycji obejmujących rozbudowę kolejowej sieci przystankowej, bo choć do początku roku 2021 pozostał tylko miesiąc, wciąż nie wiadomo, na ile dostępne będą środki unijne w ramach perspektywy 2021-2027. Szansą na ułatwienie dostępu do kolei jest więc zdaniem władz regionu przede wszystkim program Kolej Plus. Czy w jego ramach powstaną nowe przystanki np. w rejonie Bełchatowa?
W ciągu ostatnich dwóch perspektyw finansowych UE województwo łódzkie bardzo aktywnie wspierało rozwój sieci przystankowej w ścisłej aglomeracji łódzkiej oraz poza nią. Dzięki działaniom urzędu marszałkowskiego powstały perony w Łodzi, Zgierzu, Glinniku, Domaniewicach czy Ozorkowie. Wyraźnie poprawiło to dostęp do kolei pasażerskiej, umożliwiło też włączenie jej w system komunikacji miejskiej Łodzi.

Projekty odsuwane w czasie. Co z budżetem UE?

Czy podobne działania podejmowane będą w latach kolejnych? Jak potwierdziły niedawno PKP Polskie Linie Kolejowe, dodatkowy przystanek powstanie w ciągu kilku najbliższych lat w Zgierzu przy linii kolejowej nr 15. Jego budowa ma zostać jednak zrealizowana w ramach ogólnopolskiego programu PKP PLK, a nie przy wsparciu funduszy regionalnych. Samorząd województwa łódzkiego zapewnia przy tym, że będzie aktywnie działał na rzecz dalszego rozwoju sieci przystankowej.

– Obecnie trwają prace nad zasadami finansowania projektów kolejowych w kolejnej perspektywie finansowej UE 2021-2027. Rozstrzygane jest m.in., czy dostępne będą środki na projekty kolejowe w ramach programów regionalnych takich jak Regionalny Program Operacyjny Województwa Łódzkiego – zastrzegł przy tym Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Planowanie wszelkich przedsięwzięć dotyczących przystanków jest więc odsuwane przez władze regionu w czasie do momentu, w którym zasady przyznawania dotacji unijnych i zasad wydatkowania pieniędzy w ramach RPO będą jasne.

Nowe przystanki w rejonie Bełchatowa?

Nie jest to jedyne źródło finansowania, jakie chciałoby wykorzystać województwo. Służby prasowe marszałka przypominają bowiem o zgłoszonych przez UMWŁ projektach, które miałyby być realizowane w ramach rządowego programu Kolej Plus. Nowe odcinki z nowymi przystankami miałyby powstać pomiędzy Bełchatowem a Kleszczowem i Chorzewem-Siemkowicami a Wieluniem. We współpracy z województwem świętokrzyskim region łódzki chce też zelektryfikować i zmodernizować trasę z Tomaszowa Mazowieckiego do Skarżyska-Kamiennej.

– Ze względu na stopień zaawansowania prac (etap naboru do programu Kolej Plus) jest za wcześnie, by mówić o konkretnych lokalizacjach [nowych przystanków] – usłyszeliśmy w UMWŁ. Realizacja przedsięwzięć zgłoszonych do programu byłaby także szansą na zbudowanie nowej sieci przystankowej pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Bełchatowem oraz w samym Bełchatowie.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony