Partnerzy serwisu:

Łódzki Rower Publiczny: W przyszłym roku więcej stacji i nowe typy rowerów

Roman Czubiński 11.10.2019

Łódzki Rower Publiczny: W przyszłym roku więcej stacji i nowe typy rowerów
fot. Nextbike
Obecny sezon będzie ostatnim, w którym system Łódzkiego Roweru Publicznego będzie funkcjonował w dotychczasowej postaci. Władze Łodzi chcą wykorzystać koniec obecnej umowy do rozszerzenia sieci stacji i wprowadzenia nowych typów rowerów. Od 1 kwietnia przyszłego roku dostępne mają być także rowery trójkołowe oraz tandemy.
W ogłoszonym przez łódzki Zarząd Dróg i Transportu przetargu oferenci mogą proponować budowę systemu trzeciej lub czwartej generacji. Zamawiający wymaga tylko, by cały system był jednolity – łączenie ze sobą elementów 3G i 4G jest wykluczone. Oprócz 2000 standardowych rowerów (dziś jest ich ok. 1,5 tysiąca) do wypożyczenia ma być dostępnych 20 rowerów towarowych, 10 tandemów i 10 rowerów trójkołowych. Wypożyczanie trzech ostatnich rodzajów pojazdów będzie możliwe tylko na 12 specjalnie wyznaczonych stacjach (trzech przy Piotrkowskiej i po jednej na największych osiedlach oraz przy centrach handlowych). Użytkownicy niestandardowych rowerów będą za to mogli rezerwować je z maksymalnie 12-godzinnym wyprzedzeniem.

Wszystkie elementy systemu mają być fabrycznie nowe, co wyklucza możliwość wykorzystania części obecnej floty w przypadku wygranej Nextbike'a. W stosunku do dzisiejszych nowe rowery otrzymają kilka nowych elementów wyposażenia, takich jak przedni hamulec rolkowy zamiast szczękowego (hamulec był jednym z najczęściej psujących się elementów), podpórka dwustronna zamiast jednostronnej czy diodowa sygnalizacja statusu wypożyczenia. W napędzie dopuszcza się zastąpienie łańcucha wałem Cardana. Zmieni się poza tym kolorystyka rowerów: miejsce obecnej barwy srebrnej zajmie kolor grafitowy RAL7016.

Nieruchome elementy systemu ŁRP to 200 terminali i 2040 stojaków z elektrozamkami (dla systemu III generacji) lub 40 terminali i 160 totemów oraz 2040 stojaków bez zamków (dla systemu IV generacji). Operator będzie też zobowiązany do prowadzenia systemu informatycznego, strony internetowej i centrum kontaktu oraz do zaoferowania użytkownikom systemu aplikacji mobilnej. Nowością będą stacje mobilne (20 w bazowej części zamówienia i do 10 dodatkowych).

Najważniejszą zmianą wydaje się jednak rozszerzenie systemu. Liczba stacji wzrośnie z obecnych 156 do 200. ZDiT planuje zagęszczenie ich sieci na osiedlu Widzew Wschód, Retkini, Radogoszczu i Teofilowie. ŁRP ma dotrzeć w nieobsługiwane dotąd rejony miasta, takie jak Kurczaki, Janów czy Olechów. Nadal nie będzie jednak stacji choćby na Stokach, Rudzie Pabianickiej czy os. Pienista – być może osiedla te uznano za zbyt małe i zanadto oddalone od centrum. Mieszkańcy osiedla Śródmieście Wschód zauważyli poza tym, że mapa proponowanych przez ZDiT lokalizacji nie obejmuje stacji działającej na rogu ul. Narutowicza i Uniwersyteckiej.

Nowa umowa – podobnie jak poprzednia – ma obowiązywać przez cztery lata. Z powodu większego, niż w poprzednich sezonach, zakresu prac związanych z rozszerzeniem systemu i, być może, zmianą operatora w 2020 r. wypożyczanie rowerów będzie możliwe od 1 kwietnia, zamiast – jak zwykle – od 1 marca. Jeśli umowa z operatorem zostanie podpisana po 1 stycznia przyszłego roku – czego, mając w pamięci długą i zaciętą walkę między firmami Nextbike i BikeU o poprzedni kontrakt, nie można wykluczyć – zdobywca zamówienia będzie miał na uruchomienie systemu 90 dni od podpisania umowy.

Głównym kryterium udzielenia zamówienia (60%) ma być cena. Po 10% punktów będzie przyznawane za przyłączenie dodatkowych stacji mobilnych, deklarowany czas usuwania awarii terminali, udostępnianie rowerów wyposażonych w fotelik dla dziecka oraz procentowy udział wynagrodzenia wykonawcy w osiąganych przychodach.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rower w mieście
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony