Partnerzy serwisu:

Łódź Żabieniec: Nie ma wspólnej koncepcji kolei i miasta na węzeł

Kasper Fiszer 28.03.2019

Łódź Żabieniec: Nie ma wspólnej koncepcji kolei i miasta na węzeł
Peron stacji Łódź Żabieniecfot. Kasper Fiszer
Koncepcja zmian w węźle kolejowo-tramwajowo-autobusowym na łódzkim Żabieńcu nie została, przynajmniej póki co, uzgodniona z PKP PLK. Powstanie zejścia z nowych przystanków tramwajowych na perony oraz remont całej infrastruktury stacyjnej są zatem dwiema zupełnie rozdzielnymi inicjatywami zupełnie różnych podmiotów. Stacja Łódź Żabieniec ma dużą rolę w obsłudze pasażerów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Niedawno Urząd Miasta Łodzi ogłosił swój pomysł na przeprowadzenie zmian na węźle Łódź Żabieniec. Na wiadukcie tramwajowym nad torami kolejowymi miałyby powstać przystanki, z których można byłoby zejś bezpośrednio na perony stacji. Realizacja inwestycji ma być możliwa, jeśli samorząd otrzyma na ten cel dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego w kolejnej perspektywie budżetowej UE.

Miasto i kolej gotowe do rozmów. Ale żadne z nich nie wystąpiło z ich propozycją

Wcześniej miasto i kolej sygnalizowały gotowość do rozmów mających doprowadzić do wspólnej koncepcji kształtu węzła. Prace, jakie chciałby przeprowadzić UMŁ, mogłyby bowiem uzupełnić zmiany, jakie nastąpią w czasie remontu linii kolejowej nr 15 na odcinku Łódź Kaliska – Zgierz. Te mają zostać przeprowadzone jeszcze w ramach obecnej unijnej siedmiolatki i obejmą także stację Łódź Żabieniec, której stan techniczny i wizualny od lat wymaga poprawy.

Do uzgodnienia jednolitego stanowiska jednak wciąż nie doszło. – PKP PLK są otwarte na rozmowy z władzami samorządowymi na temat funkcjonalności węzła transportowego w oparciu o stację Łódź Żabieniec. Oficjalnie miasto nie wystąpiło do nas z inicjatywą podjęcia takich rozmów – mówi bowiem Karol Jakubowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. To o tyle zaskakujące, że propozycja miejska w oczywisty sposób wiąże się z koniecznością ustaleń choćby w zakresie połączenia schodów z peronem.

W budynku dawnego dworca nie kupimy biletu, ale zjemy obiad

Wydaje się to tym istotniejsze, że nowe perony będą krótsze niż eksploatowane obecnie. – Dotychczasowe perony zostaną rozebrane. W ich miejsce powstaną dwa nowe perony o długości 200 m i wysokości 0,76 m. Będą wyposażone w nowe wiaty, ławki, stojaki rowerowe i informację pasażerską. Przebudowane zostanie przejście podziemne, które zyska nowe posadzki i ściany, lepsze oświetlenie oraz nowoczesny system odwodnienia. Wygodne dojście na perony umożliwią windy przystosowane do obsługi osób o ograniczonej zdolności poruszania się – wylicza przedstawiciel zarządcy obiektu. Istniejące perony mają ok. 300 m długości.

Przypomnijmy przy tym, że od około dekady nie spełnia swojej pierwotnej roli budynek żabienieckiego dworca kolejowego. Krótko po jego remoncie z prowadzenia tam kasy wycofały się Przewozy Regionalne. Później obiekt przez dłuższy czas stał pusty. Obecnie znajduje się w nim lokal gastronomiczny.

PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Węzły przesiadkowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony