Partnerzy serwisu:

Łódź. W związku z budową trasy W-Z w centrum jeszcze trudniej

Roman Czubiński 09.07.2014

Łódź. W związku z budową trasy W-Z w centrum jeszcze trudniej
budowa trasy W-Z w Łodzifot. Yousee12, lic. CC 3.0
Równocześnie z przebudową trasy tramwajowej na Widzew prace związane z Trasą W-Z wejdą w nowy etap także w Śródmieściu. W najbliższy poniedziałek (14 lipca) wykonawca centralnego odcinka rozpocznie wykonywanie górnych jezdni al. Mickiewicza na odcinku al. Kościuszki - Gdańska.
Możliwość przejazdu tym fragmentem arterii przestanie istnieć. Zalecane przez Zarząd Dróg i Transportu objazdy to al. Kościuszki, ul. Struga i Żeromskiego (w kierunku zachodnim) oraz Gdańska, Żwirki i Kościuszki (dla pojazdów jadących na wschód). - Prace potrwają około półtora miesiąca. Obie jezdnie, o dwóch pasach ruchu każda, powinny zostać oddane do użytku pod koniec wakacji - zapowiada dyrektor ZDiT Grzegorz Nita. Podobna organizacja ruchu obowiązywała już wiosną podczas budowy objazdowego toru dla tramwajów na skrzyżowaniu Kościuszki - Mickiewicza. Wówczas jednak utrudnienia trwały tylko przez jeden weekend.

W celu ułatwienia ruchu kierowcom jadącym od północy al. Kościuszki zostanie dopuszczony lewoskręt z al. Mickiewicza w Wólczańską. Na trasach objazdowych zostaną uruchomione dodatkowe przystanki dla autobusów zastępczych. W kierunku wschodnim nie zostanie pominięty żaden przystanek, a w zachodnim tylko jeden - Mickiewicza/Żeromskiego przy Szpitalu im. WAM. Należy jednak spodziewać się poważnego wydłużenia czasu jazdy na objętym zmianami odcinku. Spowoduje to m. in. trudności w dostaniu się z Widzewa i części Śródmieścia na dworzec Łódź Kaliska.

Budowa w decydującej fazie

Prace związane ze wspomnianymi jezdniami nie będą jedynymi na placu budowy. - Wszystkie w zasadzie prace konstrukcyjne od al. Włókniarzy aż do Kilińskiego zostały już rozpoczęte - twierdzi kierownik robót mostowych w firmie Mosty Łódź (wykonawca budowy) Jakub Osiecki. - Od al. Włókniarzy do Żeromskiego mamy wykonaną znaczną część torowiska. Pod wiaduktem Żeromskiego zaczęliśmy też montowanie płyt prefabrykowanych. Na odcinku Gdańska - Wólczańska wykonaliśmy w ubiegłym tygodniu pierwsze dwa etapy dwóch z czterech segmentów estakady dla tramwajów. Trwa w tej chwili demontaż deskowania i przesuwanie go na kolejne 2 etapy... - wylicza kierownik.

Estakada zaczyna powstawać również między Piotrkowską a Sienkiewicza. W wykopie między jezdniami al. Piłsudskiego można zaobserwować krótki na razie odcinek ustawionych szalunków, tworzących formę, która - wedle zapowiedzi wykonawcy - ma zostać wypełniona betonem w ciągu najbliższego tygodnia. - Od następnego tygodnia dokładamy kolejny zestaw szalunków, segmentów będzie więc sukcesywnie przebywać - zapowiada J. Osiecki. Zaawansowana jest rozbiórka przejścia podziemnego na skrzyżowaniu Piłsudskiego - Sienkiewicza. Po przebudowie kanalizacji pod skrzyżowaniem ściany szczelinowe w tym miejscy powinny być gotowe za ok. 4 tygodnie. Wykonawca rozpoczął także budowę wlotu do tunelu od strony wschodniej.

"Bypass" do końca września

Na skrzyżowaniu Mickiewicza - Kościuszki tramwaje północ-południe korzystają z pojedynczego toru objazdowego. Torowisko w stałym przebiegu trzeba było czasowo rozebrać, aby wykonać pod nim odcinek tunelu samochodowego.

- W ubiegłym tygodniu zakończyliśmy ściany szczelinowe na tym odcinku, teraz przystępujemy do wykopów i rozkuwania. Chcemy jak najszybciej wpuścić na plac budowy podwykonawcę, który odtworzy torowisko, i przywrócić ruch tramwajowy na ŁTR po stałej trasie - deklaruje J. Osiecki. Dodaje jednak, że nie uda się tego osiągnąć przed końcem września.

Przed rozpoczęciem roku szkolnego ma natomiast zakończyć się przebudowa skrzyżowania Piotrkowska - Żwirki, gdzie od dotychczasowego przebiegu linii ŁTR będzie odgałęziała się odnoga do centrum przesiadkowego. - Dołożymy wszelkich starań, by przywrócić ruch w tym terminie. Skrzyżowanie Żwirki - Piotrkowska będzie udrożnione do końca września. Traktujemy to zadanie priorytetowo - zapewnia J. Osiecki. Na razie zdemontowano szyny na łukach, którymi do 19 czerwca tramwaje skręcały z Piotrkowskiej w Żwirki.

Wiata coraz bliżej

Po zakończeniu przebudowy sercem łódzkiej sieci tramwajowej ma stać się Dworzec Tramwajowy Centrum. Czterotorowy przystanek ma zapewnić wygodne przesiadki między liniami Wschód - Zachód i Północ - Południe. Eksponowana często w wizualizacjach ozdobna wiata nad obiektem stała się symbolem inwestycji, budzącym zresztą kontrowersje, jak i ona sama.

Na razie między jezdniami al. Mickiewicza na wysokości domu towarowego "Central" widać miejsca, w którym na stropie tunelu dla ruchu samochodowego zostaną zamontowane filary konstrukcji. - Mamy już przygotowane fundamenty z wyjątkiem 4 podpór na segmencie od strony wschodniej. Nie przeszkodzi to jednak w montażu wiaty, który rozpoczniemy od strony zachodniej - wyjaśnia kierownik robót. Pierwsze stalowe elementy konstrukcyjne zostały już odebrane przez przedstawicieli Mostów. Ich montaż powinien rozpocząć się pod koniec lipca.

Przebudowa Trasy W-Z ma na celu usprawnienie ruchu zarówno komunikacji zbiorowej (wspomniane centrum przesiadkowe, całkowita wymiana torowiska tramwajowego, nowy odcinek na Olechów), jak i pojazdów indywidualnych (odcinek jezdni w tunelu i w odkrytym wykopie, inteligentny system sterowania ruchem). Arteria ma zostać oddana do użytku w październiku 2015 r.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Proces inwestycyjny
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony