Partnerzy serwisu:

Łódź: Szansa na przyjaźniejszy węzeł na Żabieńcu?

Kasper Fiszer 02.05.2018

Łódź: Szansa na przyjaźniejszy węzeł na Żabieńcu?
Tramwaj linii 5 na przystanku przy dworcu Łódź ŻabieniecFot. Kasper Fiszer
Część przystanków autobusowych i tramwajowych jest istotnie oddalona od peronów dworca kolejowego Łódź Żabieniec. Ten pełni zaś coraz większą rolę w obsłudze potoków wewnątrzmiejskich. Zarząd Dróg i Transportu przyznaje, że problem organizacji przestrzeni występuje, nie wskazuje jednak konkretnych rozwiązań, jakie mogłyby zostać wdrożone.
Zapowiedziana przez PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowa stacji na łódzkim Żabieńcu ożywiła dyskusję dotyczącą organizacji przestrzennej węzła. W ostatnich latach dawny dworzec kolejowy, który dziś funkcjonuje w praktyce jako przystanek, nabiera na znaczeniu. Rosnąca rola Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w obsłudze potoków miejskich i aglomeracyjnych oraz budowa w bezpośrednim sąsiedztwie peronów biurowca Zakładu Ubezpieczeń Społecznych sprawiły, że wymiana pasażerska bywa tam bardzo duża: Łódź Żabieniec stał się jednym z najważniejszych punktów na mapie kolei miejskiej.

Wzrost liczby podróżnych ujawnił problemy z integracją komunikacji

To dla dworca zupełnie nowa rola. Przez szereg lat niemal w ogóle nie był on wykorzystywany przez podróżujących w obrębie miasta czy nawet aglomeracji. Zatrzymywały się tam jedynie pociągi regionalne i nieliczne dalekobieżne, a ówczesna degradacja linii kutnowskiej i zawieszenie ruchu na trasie do Łowicza sprawiały, że pasażerów z roku na rok ubywało. Wraz z ponownym wzrostem liczby wsiadających tam do pociągów, zwłaszcza tych, którzy wysiądą z nich jeszcze na terenie Łodzi, ujawniły się jednak także problemy dotyczące skomunikowania kolei z tramwajami i autobusami.

Czas potrzebny na dojście na przystanek komunikacji miejskiej może bowiem obrócić wniwecz zysk wynikający z wykorzystania na części trasy szybszego środka transportu. Do przystanków tramwajowych – za wyjątkiem tego, z którego odjeżdża linia 5 – jest ok. 300 metrów, podczas gdy tory o rozstawie 1000 mm biegną po wiadukcie wzniesionym nad torami o standardowym prześwicie. Jeszcze trudniejsze są przesiadki na autobusy linii 81 i 89 – w ich przypadku trzeba przespacerować aż ok. pół kilometra.

Problem jest znany, a ZDiT chce współpracować z koleją

– Sprawa niewystarczającej integracji przestrzennej jest nam znana – przyznaje Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi. – Jeśli PKP podczas modernizacji linii kolejowej chciałoby wprowadzić zmiany na dworcu Łódź-Żabieniec, jesteśmy otwarci na współpracę, aby lepiej skomunikować pociągi z komunikacją miejską – zapewnia przy tym przedstawiciel samorządu. Jak zaznacza przy tym nasz rozmówca, pasażerowie nie zgłaszają jednak Zarządowi większych uwag dotyczących oddalenia przystanków od peronów.

– Najwygodniejszy dojazd na dworzec zapewniają linie autobusowe kursujące po ul. Woronicza (78 i 96), które stanowią główne linie na tym terenie: zarówno łączą one z dworcem mieszkaniową część Teofilowa, jak i zapewniają dojazd od strony osiedli Wielkopolska i Bałuty-Centrum – tłumaczy. Tym niemniej dla wielu mieszkańców podstawowym środkiem transportu pozostaje tramwaj. Pracujący na Teofilowie Przemysłowym korzystają zaś głównie z linii, których przystanek jest znacznie oddalony od peronów kolejowych.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Węzły przesiadkowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony