Partnerzy serwisu:

Łódź: Secesja na przystankach. Nowy wygląd wiat

Redakcja 21.10.2020

Łódź: Secesja na przystankach. Nowy wygląd wiat
fot. UM Łódź
Wraz z mieszkańcami Łódź wypracowała nowy wygląd secesyjnych wiat przystankowych. Lepiej ochronią przed wiatrem i deszczem, są bardziej komfortowe i bezpieczne.
Obserwacje pracowników Zarządu Dróg i Transportu, doświadczenie załogi MPK-Łódź i sugestie pasażerów sprzyjają wypracowano nowy projekt wiat secesyjnych, które montowane są na przystankach w Śródmieściu Łodzi – zabytkowej przestrzeni, w której elementy miejskiej przestrzeni, nawiązują do historycznej i architektonicznej spuścizny naszego miasta.

Pierwsza nowa secesyjna wiata stanęła na al. Kościuszki przy al. Mickiewicza. Wraz z budową nowego kompleksu hotelowo-biurowego Hi Piotrkowska przebudowany został przystanek autobusowy. Nowe miejsce zatrzymywania się autobusów wykonano w zatoce. Wydłużono też peron przystankowy, aby mógł obsłużyć dwa autobusy jednocześnie.

– Na tym wyremontowanym przystanku, wskazaliśmy do zamontowania wiatę przystankową nowego typu, zgodną z sugestiami pasażerów, która lepiej zabezpieczy ich przed wiatrem i deszczem oraz posiada szerszą ławkę i dodatkowe funkcjonalności zwiększające komfort oczekiwania na autobus – informuje Maciej Sobieraj, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Transportu.

Nowy secesyjny przystanek to dłuższe przęsła wiaty, każde po 1,5 metra szerokości. Łącznie wiata ustawiona na al. Kościuszki ma 4,5 szerokości, aby pomieścić więcej pasażerów. W zależności od miejsca nowe wiaty pojawią się w dwóch wariantach szerokości. Trzy przęsłowe o szerokości 4,5 metra oraz 4 przęsłowe o szerokości 6 metrów – jeśli będzie tylko możliwość, miasto będzie stawiać szersze wiaty dla wygody pasażerów.

Kolejna zmiana poprawiająca komfort oczekiwania to głębokość wiaty, która została zwiększona z 80 cm do 1,4 m. To znacząca różnica, która pozwoli schronić się przed złą pogodą we wnętrzu przystanku. Aby warunki pogodowe nie doskwierały pasażerom, powiększono też boczne ściany w których zmniejszą przestrzeni pomiędzy podłożem oraz dachem, a ścianą boczną wiaty. Zamontowano w tych miejscach dodatkowe przeszklenie, uzupełniające wolną przestrzeń, aby wiatr nie wkradał się do wnętrza. Nie można zabudować wiat w całości, ponieważ na styku z podłożem dochodzi do korozji i uszkodzeń.

Pasażerowie zwracali również uwagę na materiał i długość ławek. Te zamiast z metalu będą teraz wykonywane z drewna, które jest mniej narażone na zmiany temperatury. Zwiększono też długość ławki o 60 cm, która wypełniać będzie teraz całość 2 lub 3 przęseł w zależności od wiaty. Na ostatnim przęśle znajduje się kaseta z rozkładami jazdy, która też zmieni swój wygląd. Nowy kształt pozwoli na wieszanie niżej rozkładów jazdy, co ułatwi ich odczytywanie.

Całość zmian dopełnia dodatkowe oświetlenie. Oprócz oświetlenie kasety z rozkładami jazdy pojawił się ledowy panel świetlny na skraju dachu na całej szerokości wiaty, który poprawi widoczność, a co za tym idzie, również bezpieczeństwo. Nowe secesyjne wiaty pojawiać się będą przy każdej nowej inwestycji w śródmiejskim obszarze Łodzi.


fot. UM Łódź

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony