Partnerzy serwisu:

Łódź: Ponad 30 stref Tempo 30. Będzie więcej

Roman Czubiński 25.12.2020

Łódź: Ponad 30 stref Tempo 30. Będzie więcej
fot. Manfred Sauke, lic. GNU, Wikimedia Commons
W przyszłym roku dwa osiedla na łódzkim Polesiu mają stać się kolejnymi w mieście strefami uspokojonego ruchu. Decyzję podjęli mieszkańcy miasta, którzy przegłosowali miasta w ramach budżetu obywatelskiego. Władze Łodzi przypominają, że w ostatnich latach stref Tempo 30 pojawiło się już 31.
W tegorocznym głosowaniu na wnioski do budżetu obywatelskiego mieszkańcy zdecydowali o utworzeniu stref uspokojonego ruchu na osiedlach przy Krzemienieckiej (w obszarze ograniczonym ulicami: Retkińską, Kusocińskiego, Krzemieniecką i al. Bandurskiego) i przy Pienistej (między al. „Waltera” Janke, Maratońską, Plocka i Pienistą). Same ulice graniczne nie zostaną objęte strefami. Oba osiedla składają się w dużej części z bloków z wielkiej płyty. Sąsiadują one z blokowiskiem na Retkini.

Niektóre wyznaczane w Łodzi strefy Tempo 30 są wyposażane w elementy inżynieryjne fizycznie ograniczające prędkość. Należą do nich progi zwalniające, szykany zwężające punktowo tor jazdy czy naprzemienne wyznaczanie miejsc parkingowych. W przypadku obu omawianych stref takich rozwiązań jednak nie przewidziano – wnioskodawcy wzięli pod uwagę w kosztorysie tylko wymianę znaków drogowych.

Nie wiadomo na razie, kiedy dokładnie ograniczenie prędkości na obu osiedlach zacznie obowiązywać. Zgodnie z zasadami łódzkiego budżetu obywatelskiego powinno to nastąpić w ciągu przyszłego roku kalendarzowego. Wiadomo jednak, że w poprzednich latach niektórych zadań nie wykonywano w tym terminie, a zwłoka wynosiła niekiedy nawet 5 lat.

Strefy o ograniczonej prędkości zwiększają bezpieczeństwo i ograniczają hałas. Mieszkańcy miast najchętniej wyznaczają je wewnątrz osiedli, na ulicach rozprowadzających ruch pod budynki mieszkalne. Pierwszą łódzką ulicą z uspokojonym i ograniczonym ruchem nie była jednak żadna z dróg osiedlowych, lecz deptakowa część Piotrkowskiej. Równocześnie z jej przebudową w latach 2012-2014 ograniczenie prędkości do 30 km/h wprowadzono także na większości jej przecznic w miejscach przecięcia z nią. Tam, gdzie nie ma torów tramwajowych (na ul. Próchnika/Rewolucji 1905 r., Więckowskiego/Jaracza, Struga/Tuwima i Zamenhofa/Nawrot), skrzyżowania z Piotrkowską otrzymały wyniesione tarcze. W połączeniu z urządzonymi na ul. 6 Sierpnia i Traugutta woonerfami utworzyło to obszar zbliżony do swego rodzaju strefy uspokojonego ruchu. Pierwszym łódzkim osiedlem, na którym wprowadzono strefę Tempo 30, była natomiast jesienią 2014 r. Radiostacja.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony