Partnerzy serwisu:

Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]

Roman Czubiński 10.05.2019

arrow
arrow
Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]
fot. Roman Czubiński
Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]
Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]
Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]
Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]
Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]
Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]
Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]
Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]
Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]
Łódź: Odbiory Solarisów Urbino IV [ZDJĘCIA]
Nowe Solarisy Urbino IV mogą wyjechać na łódzkie ulice jeszcze w maju. Niektóre egzemplarze są wyposażone w panele fotowoltaiczne na dachu – to pierwsze w MPK pojazdy z takim rozwiązaniem. Jeśli jego eksploatacja przyniesie zamierzone oszczędności, przewoźnik będzie wymagał montowania ogniw także w kolejnych dostawach.
Do zajezdni na Nowych Sadach ma trafić 14 autobusów 12-metrowych i 20 przegubowych, a na Limanowskiego – 12 pojazdów w krótszej wersji. Termin dostawy upływa 3 czerwca. Wyjazd na linie może jednak nastąpić wcześniej. – Liczymy na wprowadzenie Solarisów do ruchu jeszcze w maju – potrzeba wymiany najbardziej zużytych pojazdów jest duża. Na razie trwają odbiory – mówi prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski.

Pod względem aranżacji wnętrza nowe autobusy nie odbiegają od poprzedniej generacji Urbino we flocie MPK. Zdecydowanym wyróżnikiem jest za to wygląd zewnętrzny. Dynamicznie poprowadzone linie nadwozia, zwłaszcza krawędzie okien, nie pozwalają pomylić najnowszych nabytków MPK z żadnym innym modelem w taborze firmy. Bardzo praktycznym dodatkiem jest pełnowymiarowy wyświetlacz (z miejscem także na nazwę pętli) u góry tylnej ściany.

20 spośród Solarisów ma zamontowane na dachach panele fotowoltaiczne, mające wspomagać zasilanie instalacji elektrycznej i tym samym ograniczać zużycie paliwa. – Dzisiejsze autobusy są wyposażone w wiele urządzeń pobierających prąd: wyświetlacze, biletomaty, elektroniczne nośniki reklam czy kasowniki, a także klimatyzację. Często są one włączone także wtedy, gdy autobusy stoją na pętlach. Pogarsza to bilans energetyczny. Czasami autobusy zjeżdżają do zajezdni z rozładowanymi akumulatorami. Ich podładowanie w ciągu kilku godzin przerwy jest dużym wyzwaniem – wyjaśnia Papierski. Stąd próba zastosowania paneli fotowoltaicznych i sprawdzenia efektów takiego rozwiązania w praktyce.

Podobne instalacje działają na niektórych pojazdach komunikacji miejskiej w Warszawie i Lublinie. To właśnie pozytywne doświadczenia tamtejszych przewoźników zainspirowały łódzkie MPK do zamówienia ogniw słonecznych w najnowszej partii Solarisów. – Jeśli rozwiązanie się sprawdzi, będzie zamawiany także w kolejnych przetargach – deklaruje prezes.

Kierownik zajezdni Nowe Sady Krzysztof Wężyk zapowiada wycofanie w zamian za nowe nabytki autobusów z 2005 i 2006 r. – Jelczy M121MB oraz Mercedesów O345G Conecto. – Przebieg poszczególnych egzemplarzy przekroczył już milion kilometrów – informuje. Kariera nowych Solarisów w MPK będzie prawdopodobnie co najmniej równie długa. Prezes przewoźnika po raz pierwszy zasygnalizował, że po upływie 10-letniego okresu leasingu spółka prawdopodobnie odkupi je na własność.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony