Partnerzy serwisu:

Łódź: Bilet miesięczny w telefonie? To już możliwe

Roman Czubiński 22.01.2019

Łódź: Bilet miesięczny w telefonie? To już możliwe
fot. Roman Czubiński
Najpopularniejsze rodzaje biletów okresowych lokalnego transportu zbiorowego w Łodzi można już kupować za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Karta „Migawka” nie jest już zatem jedynym dostępnym nośnikiem. Przewoźnik cieszy się z rosnącej popularności elektronicznych kanałów sprzedaży i zapowiada rozszerzanie testowanej równolegle taryfy przystankowej, która docelowo może objąć całą siatkę linii.
– Aby wyjść naprzeciw rewolucji cyfrowej, wprowadzamy w MPK kolejną nowość ułatwiającą podróżowanie – mówi prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. Od dziś bilety miesięczne – podobnie jak inne rodzaje biletów – można zapisać w smartfonie przy pomocy aplikacji zbiletem.pl. Pasażerowie nie będą więc musieli nosić ze sobą elektronicznej karty Migawka, która sama w sobie jest stosunkowo nowym nośnikiem biletów – wprowadzono ją w Łodzi przed zaledwie siedmioma laty.

Prostszy zakup, niezawodna kontrola

Według Miłosza Olejniczaka z zespołu zbiletem.pl uruchomione właśnie rozwiązanie znacznie uprości proces wyrabiania pierwszego biletu okresowego. – Dotychczas pasażer musiał wypełnić wniosek, pójść do punktu obsługi klienta po odbiór karty, zakodować na niej bilet i aktywować go w biletomacie lub w aplikacji kontrolera. Teraz wystarczy wejść do sklepu internetowego zbiletem.pl i bez potrzeby rejestracji (wystarczy podanie podstawowych danych pasażera) pobrać naszą aplikację. Bilet jest w niej dostępny już w kilka sekund po zakupie – przekonuje przedstawiciel producenta oprogramowania. Można także kupić bilet okresowy dla innej osoby lub zlecić przesłanie faktury na wskazany adres mailowy. Poprzez aplikację można kupić imienne bilety 30- i 90-dniowe na komunikację miejską w Łodzi, Wspólny Bilet Łódzko-Zgierski, Wspólny Bilet Łódzko-Pabianicki oraz Wspólne Bilety Aglomeracyjne.

Okazanie biletu do kontroli będzie wymagało uruchomienia aplikacji. – Jeśli jednak w tramwaju nie będzie zasięgu, rozładuje się bateria lub z innych powodów aplikacja nie będzie działała, można skorzystać z awaryjnego trybu kontroli poprzez numer PESEL za okazaniem dokumentu tożsamości – wyjaśnia Olejniczak. Na razie taka możliwość istnieje tylko w pojazdach MPK Łódź, a nie w pociągach ŁKA i PR, w których na obszarze Łodzi również obowiązują bilety miejskie.

Aplikacja będzie też przypominać użytkownikowi o zbliżającym się terminie wygaśnięcia Migawki i konieczności przedłużenia jej ważności. – Nie ma jeszcze możliwości ustanowienia zlecenia stałego na zakup kolejnych biletów okresowych. Mam jednak nadzieję, że taka możliwość zostanie wkrótce wprowadzona – deklaruje prezydent.

Coraz większe znaczenie kanałów elektronicznych

– Myśleliśmy o takim rozwiązaniu już w momencie wprowadzania możliwości zakupu biletów 20- i 40-minutowych poprzez zbiletem.pl – zapewnia prezes MPK Łódź Zbigniew Papierski. W aplikacji można je kupować od lutego ubiegłego roku. – Poszukiwaliśmy rozwiązania bezpiecznego dla obu stron. Doświadczenie pokazuje, że wprowadzanie nowych kanałów sprzedaży biletów odbywało się w MPK bez większych problemów – dodaje.

Już obecnie ok. 60% wszystkich sprzedawanych w Łodzi biletów na komunikację miejską jest rozprowadzanych drogą elektroniczną. Do tej puli wlicza się także zakupy dokonywane w biletomatach. Bilety kodowane na telefonie to na razie kilka procent całej sprzedaży, jednak w ciągu ostatniego roku odsetek ten wzrósł ponaddwukrotnie. – Wzrost liczby biletów sprzedawanych za pośrednictwem aplikacji to trend ogólnopolski. Coraz więcej pasażerów przekonuje się o bezpieczeństwie i wygodzie takiego rozwiązania – mówi przedstawiciel zbiletem.pl.

Taryfa przystankowa obejmie wszystkie linie?

Innym rozwiązaniem taryfowym, mającym uatrakcyjnić korzystanie z usług MPK, jest testowany od ponad roku na linii 10 system taryfy przystankowej. – W tym roku wprowadzimy możliwość korzystania z niej także na linii 11. Zebrane doświadczenia pozwolą na stopniowe wdrożenie taryfy przystankowej także na pozostałych liniach – zapowiada prezes Papierski, zaznaczając, że proces ten będzie musiał potrwać kilka lat.

Jak twierdzi, docelowo taryfa przystankowa może nawet zastąpić czasową, a także, być może, bilety okresowe. – Pasażerom korzystającym z naszych usług odpowiednio często system będzie naliczał bonifikaty – zapowiada Papierski. Na razie kontrolerzy MPK sygnalizują zmniejszenie dochodów, co zdaniem prezesa świadczy o zmniejszaniu się liczby gapowiczów.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony