Partnerzy serwisu:

ŁKA: wspólny bilet nabiera kształtów

Kasper Fiszer 21.05.2014

ŁKA: wspólny bilet nabiera kształtów
ŁKAfot. Kasper Fiszer
Na niecały miesiąc przed rozpoczęciem działalności Łódzka Kolej Aglomeracyjna przedstawia szczegóły planowanej oferty wspólnego biletu miesięcznego komunikacji miejskiej i kolei regionalnej. Ma on objąć nie tylko transport publiczny w Łodzi, ale także w Pabianicach i Zgierzu. Wciąż nie wiadomo jednak, czy do projektu przyłączą się leżące przy trasie ŁKA Zduńska Wola i Sieradz.
Choć do pierwszego rozkładowego kursu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej pozostały tylko cztery tygodnie, nowy przewoźnik nie ogłosił jeszcze swojej taryfy. Wiemy już jednak, że samorządowa spółka zamierza honorować bilet ważny w pociągach i środkach komunikacji miejskiej w regionie łódzkim. Znacząco zmieni się formuła oferty Wspólny Bilet Aglomeracyjny. Wreszcie kodowany będzie on na „migawce”, elektronicznej karcie emitowanej przez łódzki Zarząd Dróg i Transportu.

Autobusem nie tylko po Łodzi

– Łódzka Kolej Aglomeracyjna wraz z Zarządem Dróg i Transportu w Łodzi, spółką Przewozy Regionalne oraz miastami Zgierz i Pabianice współpracują w celu realizacji projektu Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego rozszerzonego o komunikację lokalnych przewoźników – potwierdza Marta Markowska, rzecznik wojewódzkiej spółki. – Bilet ten ma obowiązywać w pociągach w strefie A Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Przewozów Regionalnych oraz w sieci aglomeracyjnej MPK Łódź i komunikacji lokalnej miast Pabianice oraz Zgierz – dodaje.

To duża nowość – funkcjonujący od zeszłego roku Wspólny Bilet Aglomeracyjny nie obejmował komunikacji autobusowej poza stolicą województwa. Zupełnie zmienią się też zasady wydawania biletu. Dotychczas jego emitentem były Przewozy Regionalne. Był on więc dostępny wyłącznie w kasach biletowych PR i by go kupić, konieczna była podróż na jeden z dworców z czynną kasą. W kolejowych punktach sprzedaży nie ma odpowiednich terminali, więc pomimo licznych zapowiedzi WBA nie można było zakodować na „migawce” – łódzkim nośniku miejskich biletów okresowych.

Taniej spod Łodzi, drożej po niej samej?

– Teraz dystrybutorem Wspólnego Biletu Aglomeracyjnego, zgodnie z ustaleniami partnerów, ma być Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi. Bilety mają mieć formę elektroniczną w postaci karty – mówi Marta Markowska. Oznacza to nie tylko rozszerzenie sieci sprzedaży – prawdopodobnie na wszystkie 123 punkty doładowania „migawki” – ale także uproszczenie systemu ulg. Mają być bowiem stosowane zniżki obowiązujące w komunikacji miejskiej, a więc 50-procentowy upust dla m.in. uczniów i studentów.

– Przewidywany koszt 30-dniowego biletu WBA w strefie A to 180 złotych dla biletu normalnego oraz 90 złotych dla ulgowego – zapowiada Marta Markowska. Strefa ta ma objąć Pabianice, Łódź i Zgierz. Dziś pełnopłatny bilet PR i łódzkiego MPK ważny w granicach Łodzi kosztuje 99 zł, a pozwalający na dojazd pociągami REGIO do Zgierza lub Pabianic – 203,85 zł. Dla pasażerów z podłódzkich miejscowości nowa formuła oznaczać będzie obniżkę cen przy jednoczesnym rozszerzeniu zakresu obowiązywania biletu. Jeśli jednak nie powstanie wersja ważna wyłącznie wewnątrz Łodzi, podrożeje podróżowanie po samym mieście.

W przyszłości Sieradz, Zduńska Wola i Łask?

Nie wiadomo natomiast, kiedy dokładnie nowy bilet zacznie być oferowany i czy termin ten będzie zgrany z czerwcowym startem przewoźnika. – Realizacja powyższego projektu jest uzależniona od przyjęcia stosownych uchwał przed Radę Miejską w Łodzi – tłumaczy Marta Markowska. Wciąż nie podjęto także decyzji o wprowadzeniu wersji WBA ważnej w innych miejscowościach, do których dotrze ŁKA. Trwają rozmowy z władzami Pabianic, Zduńskiej Woli i Łasku.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Integracja biletowa
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony