Partnerzy serwisu:

Lidzbark Warmiński wybiera chińskie autobusy

Przemysław Farsewicz 15.12.2020

Lidzbark Warmiński wybiera chińskie autobusy
fot. Jacek Pudło
Rozstrzygnięty został przetarg na autobusy elektryczne w Lidzbarku Warmińskim. Do warmińskiego miasteczka dotrą dwa pojazdy. Po Polkowicach i Bobowej, będzie to trzeci rynek zbytu dla chińskiej marki Yutong.
Lidzbark Warmiński aż czterokrotnie rozpisywał przetarg na zakup dwóch niskopodłogowych autobusów elektrycznych. Dopiero teraz ma szanse na zwieńczenie całego procesu. Do miasta 19 października wpłynęła wyłącznie jedna oferta – od firmy BusNex z Warszawy. Opiewała ona na 4,03 mln zł przy założonym przez miasto budżecie 4,84 mln zł brutto. Wykonawca zadeklarował dostawy wozów do 29 października 2021 roku i 84 miesiące gwarancji na baterie trakcyjne i stacje ładowania.

Lidzbark Warmiński nie mógł liczyć na lepsze zakończenie pasma pechowych przetargów. Miasto ogłosiło już wybór wykonawcy. BusNex dostarczy na Warmię autobusy marki Yutong. Lidzbark będzie trzecim miejscem w Polsce do którego zawitają wspomniane chińskie pojazdy – tuż po Bobowej i Polkowicach. Co więcej, wraz z przybyciem autobusów, w Lidzbarku po raz pierwszy zostanie uruchomiona komunikacja miejska. Miasto na zakup pojazdów pozyskało dofinansowanie w wysokości blisko 6 mln złotych z RPO Województwa Warmińsko-Mazurskiego.

Według zapowiedzi burmistrza Jacka Wiśniowskiego, komunikacja będzie bezpłatna. Jak przyznał włodarz miasta, taki wariant jest bardziej opłacalny, gdyż za przejazdy musiałyby właściwie płacić wyłącznie osoby, które dzisiaj korzystają z samochodów, co nie zachęciłoby ich do zmiany środka transportu. Ponadto gmina nie będzie musiała ponosić kosztów dystrybucji oraz produkcji biletów, kontroli i szeregu innych wydatków.

Zgodnie z wymaganiami SIWZ, pojazdy mają mieć długość maksymalnie 9 metrów. Pomieścić mają co najmniej 50 podróżnych, w tym 27 na miejscach siedzących. Dwa fotele mają być dostępne z poziomu niskiej podłogi. Wejście zapewnić mają dwie pary drzwi – pierwsze o prześwicie 700 mm, a drugie – 1200 mm. Zamontowany będzie silnik elektryczny o mocy powyżej 120 kW. We wnętrzu standardowo znajdzie się klimatyzacja, ogrzewanie, dwa gniazda USB, monitoring oraz monitor z informacjami pasażerskimi. Bateria ma mieć pojemność ponad 150 kWh, aby zapewnić latem i zimą przebieg minimum 100 km. Ich pełne naładowanie ma zająć nie więcej niż sześć godzin.

Zadanie dotyczy także budowy odpowiedniej infrastruktury. Powstaną przystanki autobusowe, a na ul. Polnej i Dąbrowskiego będą musiały być wybudowane nowe chodniki i ścieżki rowerowe. Wraz z autobusami wykonawca dostarczy również ładowarki typu plug-in. Lidzbark Warmiński zażyczył sobie 2 urządzenia do „półszybkiego” ładowania na ul. Krasickiego i ul. Kolejowej oraz dwóch do wolnego zasilania prądem. Przy okazji w części ciągów komunikacyjnych miasta oświetlenie zostanie wymienione na energooszczędne.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rynek autobusowy
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony