Partnerzy serwisu:

Liberec wraca do koncepcji budowy tramwaju do Rochlic

Przemysław Farsewicz 24.04.2022

Liberec wraca do koncepcji budowy tramwaju do Rochlic
fot. MJ
Miasto wróciło do koncepcji budowy nowej linii tramwajowej pomiędzy osiedlami Rybníček i Rochlice. Wkrótce władze miasta mają zdecydować o ewentualnej kontynuacji projektu.
Po wielu latach ożył pomysł nowej linii tramwajowej, która miałaby połączyć centrum miasta z największym osiedlem w Libercu. Nowa linia planowana jest pomiędzy osiedlami Rybníček a Rochlice II (Zelené Údolí). Inwestycja, jeżeli miasto zdecyduje się kontynuować projekt, miałaby kosztować 1,6 mld czeskich koron.

– Teraz przekażę ukończone studium wykonalności projektu, w tym oszacowanie kosztów, radzie miasta. Wynikiem powinno być jasne oświadczenie miasta oraz Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego miast Liberec i Jablonec nad Nisou w jaki sposób, a przede wszystkim czy kontynuować przygotowania projektu i działania związane z pozyskaniem gruntów – mówi Jiří Šolc, zastępca administracji technicznej miasta.

Tramwaj obsługiwałby obszar, w którym mieszka 15 tys. osób. Dziś część ta obsługiwana jest przez linię autobusową. – Chociaż używane są przegubowe autobusy to są one niewystarczające. Problemem jest przepustowość na skrzyżowaniach, przez co autobusy często spotykają się w tym samym czasie na jednym przystanku. Tramwaj byłby właściwszym i bardziej przyjaznym dla środowiska rozwiązaniem, zwłaszcza, gdy pojazd porusza się wydzielonym pasem szybko, sprawnie, bezpiecznie i cicho – zaznacza Šolc.

Pomysł budowy linii tramwajowej do osiedla Rochlice sięga roku 2002. Analizowano kilka wariantów połączenia. Zakładano przebieg torów w ciągu ulic U Nisy, Nitranskiej, U Černého dolu, U Močálu, Na Žižkově, Dobiášovej. Rochlice miały być też skomunikowane od drugiej strony – od trasy z Liberca do Jablonca. Odnoga miałaby być poprowadzona w ciągu ulic Jabloneckiej, Broumovskiej, Krejčího i łączyć się z trasą Rybníček – Dobiášova.

– Jeżeli radni wykażą wolę realizacji trasy Fügnerova – Zelené Údolí (przed osiedlem Rochlice), konieczne będzie rozpoczęcie przygotowań przedprojektowych i przygotowanie terenu pod drugi etap do Zelené Údolí (Zielonej Doliny) osiedla mieszkaniowego. Projekt powinien być docelowo realizowany w formie, która ma sens z punktu widzenia usług transportowych miasta jako całości, a nie obsługi jednego obszaru – mówi Šolc.

Projekt tramwajowy nie doczekał się dotychczas realizacji ze względu na inne priorytety miasta. Budżet Liberca przeznaczono wówczas na budowę hali sportowej. Realizacja pierwszego etapu projektu (trasa Fügnerova – Rochlice) oznaczać będzie konieczność zwiększenia przez miasto kosztów operacyjnych spółki transportowej o ok. 13 mln czeskich koron rocznie. Ostateczna decyzja zapadnie na kwietniowym posiedzeniu radnych miasta.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony