Partnerzy serwisu:

Legnica planuje 10 ekologicznych autobusów

Martyn Janduła 30.05.2016

Legnica planuje 10 ekologicznych autobusów
fot. Krzychu6, domena publiczna
Ponad stutysięczne miasto z bogatą historią komunikacji publicznej, od kilku lat poważnie zabrała się za odmładzanie taboru. Pierwszym takim krokiem było sprzedanie udziałów w miejskiej spółce Solarisowi. Sukcesywnie od tego czasu miasto wzbogaca się o nowe pojazdy.
Operatorem autobusowym w Legnicy jest spółka MPK, która prawie w całości podlega miastu. Prawie, bo 6% udziałów posiada w niej Solaris. Obecnie tabor liczy 63 autobusy, w tym 6 szt. autobusów użyczonych przez Gminę Legnica do obsługi linii nr „4” i „8”. Cała flota jest niskopodłogowa, a składają się na nią takie marki jak Autosan, Man, Neoplan i właśnie Solaris.

Jak zauważa Zdzisław Bakinowski, prezes zarządu MPK w Legnicy, średni wiek taboru wynosi 12,54 lat. Na taki wynik mają wpływ całkiem niedawne zakupy, które poczyniło miasto. Sukcesywnie, bo co roku, Legnica kupuje nowe autobusy. W 2013 roku MPK zakupiło 2 szt. Solarisów Urbino 12. Rok później kolejną sztukę Solarisa – Urbino 15. Dodatkowo przy wsparciu unijnym udało się pozyskać dodatkowe 4 sztuki Urbino 12 oraz 2 sztuki Urbino 10. To jednak nie koniec inwestycji, bo w 2015 roku we flocie pojawił się kolejny Solaris z rodziny Urbino 12.

– Wszystkie ostatnio nabyte autobusy są niskopodłogowe z odchylaną rampą do przewozu osób z niepełnosprawnością – w tym na elektrycznych wózkach inwalidzkich. Ponadto autobusy zaopatrzone są w zewnętrzne oświetlenie drzwi, ostatnie posiadają zapowiedzi głosowe przystanków zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz autobusu. W czterech pojazdach zamontowano klimatyzację przestrzeni pasażerskiej. Autobusy wyposażone są także w monitoring oraz system gaszenia komory silnika, co wpływa na bezpieczeństwo podróży – wylicza Zdzisław Bakinowski.

Legnica jednak nie zamierza poprzestać i już przekazuje wyzwania z jakimi musi się zmierzyć. – Dalsza wymiana taboru, uruchomienie w ramach projektu ITS priorytetów dla komunikacji miejskiej, co znacznie poprawi komfort podróżowania oraz punktualności legnickich autobusów – mówi Bakinowski.

Jednym z celów miasta jest pozyskanie 10 szt. autobusów niskoemisyjnych, w tym 8 klasy MAXI (12m) oraz 2 klasy MEGA (15m) oraz rozbudowa systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej o dalsze 5 tablic przystankowych. – Zakup 8 szt. autobusów z normą Euro VI oraz 2 szt. hybrydowych (12m). Wybór determinuje dostępność środków unijnych dla osi Głogów-Polkowice-Lubin-Legnica oraz ceny autobusów z napędem alternatywnym – wyjaśnia prezes. Zaznacza jednak, że autobusy z napędem elektrycznym też są przez miasto rozważane, jednak jest to odległa wizja. – Są one z pewnością przyszłością w rozwoju komunikacji miejskiej. Jednak na chwilę obecną ich koszt jest zbyt wysoki, bo ok. 2 mln z punktem ładowania, a akumulatory jeszcze technologicznie nie przystosowane do realizacji całodziennej pracy przewozowej bez konieczności ładowania – mówi Kakinowski. – Ciężar baterii powoduje zmniejszenie ilości przewożonych pasażerów, co w konsekwencji niesie za sobą konieczność budowy kosztownych punktów ładowania na pętlach – dodaje.

Duży wpływ w rozwój legnickiej komunikacji ma także firma Solaris. Jest ona częściowym udziałowcem MPK. Jak do tego doszło? W marcu 1998 roku Spółka MPK ogłosiła przetarg na zakup fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych , średnio i wielkopojemnych dla potrzeb komunikacji miejskiej w Legnicy. Zamówienie obejmowało sprzedaż autobusów wraz z dostawą do siedziby MPK w ilości nie mniejszej niż 28 sztuk, w tym około 1/3 wielkopojemnych. Zamówienie należało zrealizować w terminie do 31 grudnia 1998 r. Jednym z kryteriów, które brano pod uwagę było zaangażowanie w restrukturyzację MPK. W szczególności liczyło się kapitałowe wsparcie, za które oferent mógł uzyskać do 40 pkt. Do przetargu przystąpiło czterech oferentów Man, Jelcz, Volvo i Solaris. – Firma Solaris zaproponowała udział finansowy w restrukturyzacji Spółki przez wykup 3.400 udziałów po 530 zł każdy, które zostały pokryte gotówką i podwyższyły kapitał zakładowy Spółki o 1.802.000 zł – wyjaśnia prezes. – Solaris stał się 6% udziałowcem MPK. Z tego tytułu tabor mógł powiększyć się o trzy dodatkowe średniopojemne autobusy marki Neoplan, co przyczyniło się do poprawy jakości świadczonych usług komunikacji miejskiej w Legnicy – dodaje.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony