Partnerzy serwisu:

Latarnie dla smart cities będą produkowane w Łodzi?

Kasper Fiszer 15.05.2019

Latarnie dla smart cities będą produkowane w Łodzi?
Oświetlenie ulicznefot. bigwavephoto, lic. CC BY-SA 4.0
Łódzka firma opracowała system zarządzania latarniami ulicznymi, który pozwala na znaczne oszczędności w poborze energii. Podobne rozwiązanie sprawdziło się już przy oświetlaniu hal przemysłowych. Czy niewielkiemu przedsiębiorstwu uda się wkroczyć na rynek smart city?
Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna prowadzi w tym roku drugą edycję programu Startup Spark, który ma kojarzyć duże polskie i międzynarodowe korporacje z mniejszymi, wysoko wyspecjalizowanymi podmiotami gospodarczymi będącymi na ogół na początku swojej drogi biznesowej. ŁSSE wybrała już pierwszą niewielką firmę, która otrzyma wsparcie finansowe w ramach tego funduszu. Jest nią Bilberry, łódzkie przedsiębiorstwo z branży oświetleniowej.

Imponujące oszczędności energii sprawdzone na razie w przemyśle

Choć w tym roku spółka podejmie współpracę z korporacją niezwiązaną tematycznie z transportem i zarządzaniem miastami, z punktu widzenia rozwoju smart cities ciekawe wydają się doświadczenia Bilberry z zeszłorocznej edycji Startup Spark. – Firma współpracowała z Grupą Pietrucha. Razem z inwestorem stworzyła ona oświetlenie przemysłowe LED bez wykorzystania substancji szkodliwych dla środowiska. Nowoczesne oświetlenie pozwoliło na trzykrotne zmniejszenie zużycia energii przy trzykrotnym zwiększeniu natężenia światła w pomieszczeniu – opisuje Mateusz Słonecki, rzecznik prasowy ŁSSE SA.

– W ramach zeszłorocznego programu akceleracji Spark opracowaliśmy [także] prototyp ulicznej oprawy oświetleniowej wyposażony w moduł komunikacji bezprzewodowej przeznaczony do oświetlenia ulicznego typu smart city – dodaje Krzysztof Dobrynin, prezes zarządu Bilberry sp. z o.o. Rozwiązanie oświetlenia przemysłowego zostało wdrożone już w kilku obiektach w regionie łódzkim, także poza pilotażem w ramach Startup Spark w Grupie Pietrucha. – Na zasadach komercyjnych wdrożyliśmy je np. w firmie Bakalland – stwierdza nasz rozmówca.

Na razie daleko do komercjalizacji rozwiązania

Daje to nadzieje na pierwsze wdrożenia także systemów oświetlenia ulicznego. – Na razie nie zostało ono skomercjalizowane – przyznaje Krzysztof Dobrynin. – Prowadziliśmy już rozmowy z kilkoma podmiotami – dodaje przy tym przedstawiciel Bilberry, wskazując, że obecnie spółka skupia się na oświetleniu szklarniowym i badawczym.

Wciąż trwa nabór do programu Spark 2.0. Wśród potencjalnych partnerów korporacyjnych znajdziemy kilka takich, których związek z transportem lub funkcjonowaniem miast wydaje się ściślejszy – są to firmy Airbus, Mosty Łódź czy Siemens.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony