Partnerzy serwisu:

KTP 2016. Karta miejska z Gdańska ważna w Warszawie? To możliwe [film]

Michał Szymajda 17.11.2016

Do wprowadzenia jednej karty służącej do przemieszczania się transportem publicznym po kraju dość daleko, ale na rynku są już dostępne rozwiązania, które umożliwiają użycie karty z jednego miasta do przemieszczania się w innym mieście, a także pomiędzy nimi, np. koleją. Rozwiązanie w sam raz dla często podróżujących między największymi miastami.
Przewoźnicy i samorządy zgadzają się, co do tego, że powszechność i prostota korzystania z komunikacji miejskiej wpływa na wzrost liczby użytkowników. Jeden system, z jedną kartą działającą we wszystkich środkach transportu, działa obecnie w Holandii, gdzie pasażerowie używają OV karty, którą opisaliśmy tutaj. Innym sposobem może być wprowadzenie płatności kartą kredytową lub wprowadzanie takich kart miejskich, których zastosowanie będzie można bezproblemowo rozszerzać.

Jedna karta w różnych miejscach

W kierunku tego ostatniego rozwiązania idzie NXP Semiconductors oferująca kartę Mifare DesFire EV2. Karta umożliwia dodanie aplikacji aglomeracyjnych realizujących różne usługi w parę miesięcy lub lat po tym jak została wydana użytkownikowi.. O rozwiązaniach, które umożliwiają zwiększenie uniwersalności raz wydanej karty miejskiej opowiadał Tomasz Morawik, Business Development Manager w firmie.

– Technologia pozwala na współdzielenie apletów przez aglomeracje miejskie. Przykład takiego zastosowania? Pasażer z Gdańska przyjeżdża do Warszawy i ładuje sobie na już posiadaną Gdańską kartę miejską aplikację, umożliwiającą poruszanie się po stolicy. Robi to poprzez mobilny sklep z aplikacjami za pomocą zwykłego smartphone z NFC. Od tego momentu może już działać w ramach stołecznego systemu – wyjaśnia Morawik. – Pozwala to na odchudzenie portfela o kolejne karty, skrócenie formalności przy ich wyrabianiu i znaczną oszczędność czasu. Możliwe będzie też dodanie do niej kolejnych funkcjonalności, np. w ramach kolejnych miast – dodaje.

Wspólny bilet na PKP plastikowy?

Dobrą platformą do zwiększenia funkcjonalności biletów elektronicznych może być Wspólny Bilet, który zamierza wprowadzić PKP SA. Niewykluczone, że firma zdecyduje się na wdrożenie nowocześniejszego niż dyskutowane dotąd rozwiązania, uwzględniającego któryś z systemów kartowych np.: Mifare Desfire EV2 byłby wręcz idealny. Po zbilansowaniu wszystkich aspektów takie rozwiązanie nie byłoby takie drogie jak się początkowo wydaje. Dodatkowo umożliwiałoby sprawne rozliczanie należności za transakcje wszystkich podmiotów uczestniczących. Wydaje się, więc że pożegnanie biletu papierowego prędzej czy później i tak będzie nieuniknione. Obecnie, jak powiedział prezes PKP SA, Mirosław Pawłowski, spółka analizuje różne rozwiązania i sprawdza możliwość ich implementowania na kolei.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
KTP 2016
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony