Partnerzy serwisu:

Kraków: Środki z KPO na tabor. Czy także na infrastrukturę tramwajową?

Kasper Fiszer 04.05.2021

Kraków: Środki z KPO na tabor. Czy także na infrastrukturę tramwajową?
Tramwaj w Krakowiefot. Przemek2547, lic. CC BY-SA 4.0
Władze Krakowa przedstawiły plan modernizacji sporej części sieci tramwajowej. W najbliższych latach powstać ma też całkowicie nowy odcinek – wzdłuż ul. Lema. Czy w realizacji innych zamierzeń infrastrukturalnych pomogą środki z Krajowego Planu Odbudowy, który ma wesprzeć miasta w wychodzeniu z pandemicznego kryzysu finansowego?
– Zgodnie z informacją opublikowaną przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej przewiduje się zwiększenie środków na zeroemisyjny transport w miastach, umożliwiając inwestycje w tabor zarówno autobusowy, jak i szynowy. Nie określono natomiast, czy możliwa będzie realizacja przedsięwzięć z zakresu infrastruktury tramwajowej – zwraca uwagę Kamil Popiela z Biura Prasowego Urzędu Miasta Krakowa. Obecnie miasto planuje więc przeprowadzić w ramach Krajowego Planu Odbudowy wyłącznie inwestycje w tabor. Ewentualne rozszerzenie zakresu planowanych prac o przedsięwzięcia infrastrukturalne ma nastąpić po opublikowaniu ostatecznych warunków rządowego programu.

Sporo modernizacji torowisk w najbliższych latach

W najbliższym czasie samorząd chce przy tym niezależnie od ewentualnego wsparcia z KPO zmodernizować szereg torowisk. Mają być to m.in. odcinki Jana Pawła II od pl. Centralnego do Bulwarowej i Ptaszyckiego od Bulwarowej do pętli Kopiec Wandy. Obecnie planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty, które mają zakończyć się w 2022 r. Przebudowany ma być też tor w al. Solidarności od pl. Centralnego do Bulwarowej. Trwa opracowywanie dokumentacji projektowej, która ma być gotowa w czerwcu. Same roboty budowlane przewidziane są na rok 2022. Miasto gromadzi też materiały, które mają pomóc w ogłoszeniu przetargu na prace projektowe dotyczące przebudowy dalszego ciągu tej samej ulicy – do granic drogi ekspresowej S7.

Samorząd przygotowuje się także do ogłoszenia przetargu na przygotowanie koncepcji i dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji środowiskowej dla przebudowy torowiska w ul. Starowiślnej. Projekt jest już natomiast opracowywany w przypadku planowanej przebudowy torowiska w ul. Zwierzynieckiej (Trasa Łagiewnicka – Borek Fałęcki) i Kościuszki –¸ma być gotowy do września, a sam remont będzie realizowany według aktualnych zapowiedzi w latach 2022 – 2023. W dalszej kolejności podobne prace mają być realizowane na ul. Zakopiańskiej oraz na węzłach Piłsudskiego i Bagatela. Na liście rezerwowej znalazły się przebudowy w ul. Zakopiańskiej (Trasa Łagiewnicka – Łagiewniki), Wadowickiej (Łagiewniki – rondo Matecznego) i Kalwaryjskiej (od ronda Matecznego do węzła Korona).

Miasto planuje przetarg na koncepcję tramwaju na Lema

Na liście podstawowej znajdziemy również inwestycję polegającą na budowie nowego odcinka sieci. W ramach IV etapu budowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (odcinek Meissnera – Mistrzejowice) torowisko ma zostać ułożone wzdłuż ul. Lema. Aktualnie miasto przygotowuje się do ogłoszenia postępowania na opracowanie koncepcji przedsięwzięcia. W dalszej kolejności wybudowana ma zostać łącznica pomiędzy ul. Nowosądecką a ul. Wielicką, w ramach tego samego zadania wybudowana ma zostać również nowa podstacja trakcyjna.

Zdaniem naszego rozmówcy pilnej modernizacji wymaga ok. 26 proc. krakowskiej sieci tramwajowej (przekłada się to na ponad 50 km toru pojedynczego). Na razie nie wiadomo, czy kolejne odcinki zostaną wyremontowane dzięki środkom z KPO.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport