Partnerzy serwisu:

Kraków: Solaris i Mercedes rywalizują o dostawy 50 elektrobusów

Witold Urbanowicz 13.11.2019

Kraków: Solaris i Mercedes rywalizują o dostawy 50 elektrobusów
fot. MPK Kraków
MPK Kraków otworzył oferty w przetargu na dostawy 50 elektrobusów przegubowych. O zamówienie rywalizują dwa podmioty, przy czym tańszą ofertę złożył Solaris.
Przedmiotem przetargu jest dostawa 50 autobusów przegubowych o długości od 17,5 do 18,75 m. Pojazdy muszą pomieścić minimum 120 pasażerów z czego 38–45 na pełnowymiarowych miejscach siedzących.

Autobus ma być ładowany zarówno przez złącze plug–in (częścią zamówienia jest 50 ładowarek o mocy 50–60 kW), jak i przez pantograf. Energia ma być magazynowana w bateriach, superkondensatorach lub innych magazynach energii. W specyfikacji nie wskazano wprost ich pojemności, ale zaznaczono, że autobus musi być w stanie przejechać 130 km, zanim naładowanie spadnie do 20 proc. wartości nominalnej. Więcej o zamówieniu pisaliśmy tutaj.

Jak informuje MPK Kraków, wpłynęły dwie oferty. Obie przekraczają budżet określony na kwotę 158,7 mln zł brutto. Solaris wycenił zamówienie na 165,4 mln zł brutto, w tym 160,9 mln zł za pojazdy. Producent zaoferował Solarisy Urbino 18 electric przy cenie jednostkowej 2,616 mln zł netto. Natomiast 50 ładowarek Ekoenergetyki wycenił na 4,6 mln zł brutto. Evo Bus Polska – przedstawiciel Mercedesa – zaoferował realizację zamówienia za 186,8 mln zł brutto, w tym 181,6 mln zł brutto za pojazdy. Jeden pojazd marki Mercedes-Benz eCitaro G dostawca wycenił na 2,953 mln zł netto. Natomiast 50 ładowarek Ekoenergetyki firma zaoferowała za 5,2 mln zł brutto.

O wyborze decydują cena (55%) oraz parametry techniczne. Pod uwagę brane będzie 11 podkryteriów – okres gwarancji całopojazdowej, okres gwarancji na magazyn energii, liczba miejsc stojących i siedzących, liczba miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi, wyposażenie autobusów w systemy bezpieczeństwa: aktywnego tempomatu oraz asystenta prawej strony pojazdu, ilość czynnika chłodniczego układu klimatyzacji, rozwiązanie napędu elektrycznego w autobusie, wysokość pojazdu z uwzględnieniem urządzeń zamontowanych na dachu, zużycie energii elektrycznej przez autobus wg testu SORT-2, spełnianie dodatkowych wymagań dotyczących bezpieczeństwa konstrukcji autobusu lub ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego, długość autobusu.

Na realizację zamówienia przeznaczono 12 miesięcy. Wpierw jednak MPK musi uzyskać dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wniosek został zgłoszony w naborze w styczniu 2019 r. Przewoźnik ocenia, że przypadku uzyskania wysokiej oceny pojazdy mogłyby zostać dostarczone do końca 2020 r. Autobusy będą wykorzystywane na liniach 144, 173,179 i częściowo 503, kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Autobusy elektryczne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony