Partnerzy serwisu:

Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością

Jakub Rösler 09.10.2021

Kraków podsumowuje działania związane z mobilnością
fot. ZTP Kraków
Po zamieszaniu z niedoszłą likwidacją drogi rowerowej na ul. Grzegórzeckiej, urząd miasta Krakowa podsumował ostatnie działania związane ze zrównoważoną mobilnością. Urzędnicy deklarują postawienie na komunikację zbiorową
Urząd miasta podkreśla, że w Krakowie jak i w innych zabytkowych miastach, przepustowość ulic i mniejszych uliczek jest ograniczona historyczną zabudową. Dlatego tak istotne jest, by każdy z mieszkańców przeanalizował, czy nie bardziej opłaca mu się korzystać z dostępnych rozwiązań komunikacyjnych i istniejącej bezpiecznej infrastruktury towarzyszącej jaką oferuje miasto. Nie w każdej sytuacji trzeba przywiązywać się tylko do jednego sposobu przemieszczania się.

Walka o Grzegórzecką

Władze Krakowa uczyniły duże postępy w oddawaniu przestrzeni pieszym i rowerzystom szczególnie w pierwszej fazie pandemii. To wtedy powstała droga rowerowa na ulicy Grzegórzeckiej, która została wytyczona na jezdni, a auta poruszały się po torowisku razem z tramwajami. Miasto chciało zlikwidować ścieżkę od 1 września tego roku, lecz ostatecznie po namyśle i protestach mieszkańców postanowiło wycofać się z tej decyzji. Pas rowerowy zostanie. Kraków oddał też rowerzystom pas na moście grunwaldzkim, gdzie to rozwiązanie ciągle świetnie się sprawdza.

O moście i jego częściowej metamorfozie mówił także Łukasz Franek, z krakowskiego ZTP, o czym pisaliśmy ostatnio. Franek podkreśla też, że miasto wyciągnęło wnioski z krótkiego obowiązywania strefy czystego transportu na Kazimierzu. Było to pierwsze tego typu działanie w Polsce.

Zbyt dużo aut

Z pomiarów natężenia ruchu na trasach wlotowych do Krakowa z 2017 r. wynika, że do miasta każdego dnia wjeżdża blisko 250 tys. pojazdów, z czego ok. 40 tys. przejeżdża przez miasto ruchem tranzytowym. Wśród tych samochodów ok. 16 tys. porusza się przez centrum miasta. W 2020 r. na 1000 mieszkańców Krakowa przypadało 680 pojazdów. Z badań przeprowadzonych przez FREE NOW w 2021 r. wynika, że dwóch na trzech mieszkańców uważa, że w Krakowie jest za dużo prywatnych samochodów – dodaje magistrat.

Te dane pokazują, że najtrudniej zmienia się przyzwyczajenia. Z pewnością jest to proces długotrwały, w którym musi zagrać kilka istotnych elementów. Jednym z nich jest korzystanie z różnych/zmiennych sposobów podróżowania tj. np. z samochodu, komunikacji miejskiej czy roweru lub przejazdów połączonych różnymi środkami.

Indywidualne wybory

Przed podróżą spróbujmy odpowiedzieć sobie na pytania:

Czy potrzebuję wykonać tę podróż? (w to miejsce, o tej porze?)
Czy podróży nie da się zoptymalizować?
Czy nie pojechać gdzieś bliżej?
Czy nie wybrać innej pory? (poza szczytem komunikacyjnym)
Czy można zrezygnować z samochodu? (pieszo, rowerem, autobusem, tramwajem, koleją)
Czy muszę swoim samochodem czy mogę współdzielonym? (taxi, car-sharing, car-pooling – w efekcie więcej osób zmieści się w jednym aucie oraz będzie mniej zajętych miejsc postojowych).

Stąd konieczność powrotu do korzystania z komunikacji miejskiej, wspomaganej coraz nowszymi rozwiązaniami tzw. mobilności aktywnej. Transport publiczny w Krakowie od lat jest oceniany na wysokim poziomie. Świadczą o tym zrealizowane i planowane zakupy oraz dostawy nowoczesnego, ekologicznego taboru: niskoemisyjnych autobusów i niskopodłogowych tramwajów, przypominają miejscy urzędnicy.

Większa częstotliwość zachętą dla pasażerów

Okres pandemii oraz wprowadzanych przez rząd obostrzeń spowodowały, że mieszkańcy obawiając się zarażenia, częściowo zrezygnowali z komunikacji miejskiej i przesiedli się do prywatnych samochodów. Dlatego, aby odbudować zaufanie, Zarząd Transportu Publicznego, wcześniej niż w poprzednich latach, jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego, wprowadził wzmocnienia częstotliwości kursów linii tramwajowych i autobusowych. Uruchomiono dodatkowe połączenia na nowych trasach, gdzie komunikacja miejska do tej pory nie jeździła. W ubiegłym roku w Bodzowie, w tym roku na Klinach, wcześniej w Skotnikach. Dodatkowo miasto uruchomiło agloekspresy, które przywożą mieszkańców gmin ościennych do Krakowa. Planowane są również nowe połączenia na os. Avia deklarują władze miasta.

Miasto chce objąć komunikacją zbiorową te rejony, które teraz są obecnie tzw. „białymi plamami transportowymi”, czyli miejscami, w których dotarcie pieszo do najbliższego przystanku zajmuje sporo czasu. Komunikacja zbiorowa w Krakowie działa dobrze i wbrew wielu głosom jest bezpieczna.

Inwestycje przyniosą zmiany

Na natężenie ruchu w mieście będą miały wpływ również realizowane w Krakowie inwestycje. Zmiany te są jednak mniej dynamiczne, gdyż wymagają zdecydowanie większego nakładu środków finansowych i dłuższego czasu realizacji, ponieważ mają charakter inwestycji infrastrukturalnych (budowa i przebudowa dróg).

Z ważniejszych inwestycji, które znajdują się obecnie na różnym etapie realizacji lub przygotowania można wymienić: m.in. przebudowę al. 29 Listopada od ul. Opolskiej do granicy miasta, przebudowę odcinka ul. Opolskiej w ramach budowy tramwaju na Górkę Narodową, rozbudowę ul. Igołomskiej, budowę Trasy Łagiewnickiej, przygotowania budowy Trasy Pychowickiej i Trasy Zwierzynieckiej, a w przyszłości również Trasy Ciepłowniczej i Nowobagrowej, które w istotny sposób odciążą komunikacyjnie centrum Krakowa oraz połączą peryferyjne dzielnice miasta.

Problem przeciążenia układu komunikacyjnego wymaga również działań na granicy i poza granicami miasta, w tym m.in. ukończenia inwestycji prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich (budowa drogi ekspresowej S7 i S52 będących północną i wschodnią obwodnicą Krakowa, budowa Trasy Wolbromskiej czy przebudowa istniejących węzłów autostradowych).

Zakończenie realizacji tych inwestycji pozwoli na minimalizację dojazdu do przeciwległego fragmentu Krakowa przez centrum oraz wyeliminowanie ruchu tranzytowego pojazdów ciężarowych z miasta.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Odzyskiwanie przestrzeni
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony