Partnerzy serwisu:

Kraków planuje nowe trasy tramwajowe i przystanki kolejowe

Kasper Fiszer 09.09.2021

Kraków planuje nowe trasy tramwajowe i przystanki kolejowe
Tramwaj w Krakowiefot. Czatowiec Krk, domena publiczna
Plany inwestycyjne Krakowa obejmują budowę szeregu nowych odcinków sieci tramwajowej. Na razie trudno mówić o konkretnych datach ich otwarcia, bo miasto chce ubiegać się o środki zewnętrzne na roboty budowlane, ale póki co nie jest jasne, jakie będą możliwości aplikowania w ramach nowej perspektywy finansowej UE. Samorządowe środki posłużą także rozwojowi sieci przystanków kolejowych, na których zatrzymują się pociągi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Jedną z najważniejszych realizowanych obecnie inwestycji w transport zbiorowy jest trzeci etap budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju obejmujący odcinek Krowodrza Górka – Górka Narodowa (wartość prac to 451 mln zł, przewidywane zakończenie w 2023 r.). Budowana jest też Trasa Łagiewnicka pomiędzy węzłami Ruczaj i Łagiewniki, a w ramach inwestycji przygotowywane jest też nowe torowisko. Łączny koszt budowy drogi i linii tramwajowej sięga prawie 1 mld zł. Miasto współfinansuje poza tym przebudowę przystanku kolejowego Kraków-Swoszowice obejmującą m.in. stworzenie parkingu typu park and ride.

Długa lista planowanych nowych odcinków torowisk

Na razie nie jest pewne, z jakich źródeł finansowane będą nowe przedsięwzięcia zaplanowane na kolejne lata, bo wciąż nie są gotowe dokumenty opisujące unijne i krajowe programy pomocowe. Krakowski samorząd przygotowuje jednak szereg zadań, licząc m.in. na środki z Krajowego Planu Odbudowy. Zakładana jest m.in. budowa nowej linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory. – W 2021 r. planowane jest złożenie kompletnego wniosku o wydanie decyzji środowiskowej – zapowiada Dariusz Nowak, kierownik Biura Prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

Do planowanego węzła Azory miałyby docierać także tory Krakowskiego Szybkiego Tramwaju wybudowane w ramach czwartego etapu przedsięwzięcia. W tym roku miasto chciałoby pozyskać ostateczną decyzję ZRID. Kolejna z nowych tras tramwajowych miałaby biec pomiędzy szpitalem na Prokocimiu a os. Rżąka. W 2022 r. ma być gotowy projekt koncepcyjny przedsięwzięcia. Obecnie jego koszt szacowany jest na ok. 200 mln zł. Na końcu trasy ma powstać pętla tramwajowa i autobusowa, obok której zbudowany zostanie parking typu park and ride.

Transport szynowy to nie tylko tramwaje

Ostatnia z przygotowywanych obecnie inwestycji tego typu to budowa odcinka Mały Płaszów – Rybitwy. Do 2024 r. zamknięty ma zostać etap przygotowawczy. Samorząd szacuje, że nowy odcinek torów będzie kosztował nieco ponad 101 mln zł. Kwota ta ma pozwolić na otwarcie trasy o długości ok. 5 km. Ma ona połączyć istniejącą pętlę Mały Płaszów z istotnym węzłem drogowym.

Niezależnie od inwestycji tramwajowych Kraków chce uczestniczyć także w budowie nowego przystanku kolejowego Kraków-Prądnik Czerwony. Roboty budowlane mają rozpocząć się jeszcze w tym roku, a kilka miesięcy temu podpisana została umowa o dofinansowanie projektu. Inwestycja obejmuje także budowę parkingu typu park and ride.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony