Partnerzy serwisu:

Kraków. Niemal milion wypożyczeń Wavelo w 2018 r.

jd/inf. pras. 18.01.2019

Kraków. Niemal milion wypożyczeń Wavelo w 2018 r.
fot. Wavelo
W ciągu 365 dni 2018 roku krakowianie i turyści pokonali najbardziej ekologicznym pojazdem w Krakowie niemal 4 mln km sięgając po Wavelo prawie milion razy. Drugi pełny rok działalności krakowskiego roweru miejskiego znów był rekordowy.
Najnowocześniejszy rower w Polsce w przeciągu całego roku zanotował aż 987 203 wypożyczenia, o 200 tysięcy więcej niż w roku 2017. – To dowód na to, że w Krakowie następuje komunikacyjna ewolucja. Dzięki naszej całorocznej ofercie rower staje się realną alternatywą dla innych środków komunikacji, szczególnie dla samochodów – mówi Albert Wójtowicz, dyrektor projektu „Wavelo”.

10 podróży na Księżyc

Krakowski rower miejski wykorzystywany był średnio ponad 3 tys. razy dziennie. W rekordowych okresach – przy sprzyjającej pogodzie – 1500 rowerów Wavelo wypożyczano nawet 7,7 tys. razy w ciągu doby. – Cieszyły się zainteresowaniem nawet w czasie bardzo niesprzyjających warunków pogodowych, takich jak deszcz, śnieg czy temperatura wyraźnie spadająca poniżej zera. To nie powstrzymało chętnych użytkowników - komentuje Wójtowicz.

W ciągu roku „wavelowicze” pokonali łącznie ponad 3 636 529 kilometrów. To równowartość niemal 10 podróży na Księżyc czy 91 obwodów Ziemi. Średnio rowery Wavelo pokonywały niemal 10 tysięcy kilometrów dziennie.

– Istotnie zwiększająca się liczba wypożyczeń jest dowodem na to, że w nowoczesnych miastach nie można sobie wyobrazić sprawnie funkcjonującego transportu bez wsparcia rowerami miejskimi. Łączny dystans, jaki użytkownicy pokonali w ciągu roku robi ogromne wrażenie. Zwłaszcza w kontekście uzupełniającej roli roweru w systemie transportowym Krakowa – ocenia profesor Politechniki Krakowskiej, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej, dr hab. Inż. Andrzej Szarata.

Rower na co dzień i na wycieczkę

Większość z notowanych przejazdów to krótkie, ale regularne 2-3 kilometrowe trasy – dojazdy do pracy, na uczelnię, do domu. Nieco rzadziej Wavelo służy celom rekreacyjnym, choć długodystansowcy potrafili pokonać dziennie nawet kilkadziesiąt kilometrów. Rekordzista pokonał trasę Kraków – Wolbrom – Kraków.

– Rosnąca popularność Wavelo potwierdza, że kształtując nowe zasady opłat za korzystanie z roweru, mieliśmy rację stawiając nie na okazjonalne wypożyczenia, a na zmianę przyzwyczajeń komunikacyjnych krakowian – mówi Marcin Wójcik, Kierownik Działu ds. Mobilności Aktywnej w Zarządzie Transportu Publicznego w Krakowie.

Z prawie milionem wypożyczeń i dziesiątkami tysięcy użytkowników Wavelo staje się prawdziwym orężem w walce o czyste powietrze dla Krakowa. Jako alternatywa dla samochodu, w 2018 r. rower miejski pozwolił zredukować emisję dwutlenku węgla o ponad 300 tysięcy kilogramów. Będąc aktywnymi fizycznie, „wavelowicze” zadbali też o własną kondycję, łącznie spalając na rowerze ponad 90 milionów kilokalorii.

Hot–spoty

Coraz większą grupę użytkowników Wavelo stanowią pracownicy największych kompleksów biurowych w mieście. Z myślą o nich operator rowerów – firma BikeU – we współpracy ze sponsorami stale rozwija siatkę stacji zlokalizowanych w pobliżu największych krakowskich korporacji. Stojaki Wavelo na stałe zagościły też pod wieloma obiektami handlowymi i usługowymi. W sumie w 2018 roku sieć licząca początkowo 150 stacji urosła do 165. Tymczasowo, przy okazji ważnych wydarzeń miejskich, dodatkowo uruchamiane były tzw. hot-spoty, czyli wirtualne stacje zlokalizowane w możliwie najatrakcyjniejszych punktach, np. w pobliżu cmentarzy w okresie Wszystkich Świętych, gdzie można było bez opłaty zostawić rower.

Zimą użytkownicy systemu mogą korzystać ze zredukowanej o ok. dwie trzecie liczby pojazdów. Od 1 marca operator systemu zapowiada powrót na stacje kompletu 1500 jednośladów, które aktualnie przechodzą kompleksowy serwis.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Rower w mieście
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony