Partnerzy serwisu:

Konstantynów Ł. chce odtworzenia tramwaju do Lutomierska. Jest jasna deklaracja

Kasper Fiszer 27.10.2020

Konstantynów Ł. chce odtworzenia tramwaju do Lutomierska. Jest jasna deklaracja
Nieczynne torowisko linii lutomierskiej w Konstantynowie Łódzkimfot. Kasper Fiszer
Konstantynów Łódzki, na terenie którego znajduje się część nieczynnego torowiska linii lutomierskiej, po raz pierwszy deklaruje jednoznacznie chęć działania na rzecz modernizacji infrastruktury. Ostrożne wcześniej stanowisko samorządu uległo istotnej zmianie, a gmina upatruje szansy na wznowienie kursów tramwaju linii 43B w pomocy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podłódzkie samorządy czekają na konkretyzację planów spółki, rządu i województwa.
Na początku miesiąca gmina Lutomiersk poinformowała o planie złożenia pierwszego wniosku o dofinansowanie remontu nieczynnej od 2019 r. linii tramwajowej do Łodzi na odcinku leżącym w granicach tej gminy. To pierwsze realne działanie mające doprowadzić do wznowienia zawieszonych w 2019 r. kursów linii 43B, które zastąpiono autobusami z uwagi na zły stan techniczny infrastruktury. Do powodzenia tego przedsięwzięcia konieczna jest jednak współpraca z gminą Konstantynów Łódzki, która zarządza fragmentem torowiska linii lutomierskiej od trójkąta manewrowego w Konstantynowie do granicy samorządów.

Konstantynów liczy na CPK i deklaruje chęć współpracy

Wójt Lutomierska zapewnił o otrzymaniu ze strony władz Konstantynowa ustnych deklaracji o chęci realizacji inwestycji. Potwierdził to sam konstantynowski magistrat. – Gmina Konstantynów Łódzki wyraziła chęć udziału w pracach związanych z przywróceniem linii 43 do Lutomierska, wskazując na swoje dotychczasowe doświadczenia i wiedzę w zakresie przygotowań do odtworzenia linii 43bis – powiedziała nam Agata Wesołowska z Referatu Strategii, Promocji i Rozwoju Miasta w Urzędzie Miejskim w Konstantynowie Łódzkim. Posłużyła się ona dawnymi, obowiązującymi do 2012 r. oznaczeniami: linia 43bis (Łódź – Konstantynów) w późniejszych latach funkcjonowała jako 43A, a linia 43 (Łódź – Konstantynów – Lutomiersk) – jako 43B.

Nasza rozmówczyni przypomniała także o wstępnych deklaracjach władz województwa i przedstawicieli rządu o pomocy finansowej. – Wszyscy samorządowcy [z Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska] oczekują działań Centralnego Portu Komunikacyjnego odnośnie do złożonej przed wakacjami deklaracji sfinansowania modernizacji linii do Lutomierska – powiedziała nasza rozmówczyni. Na razie wstępne zapewnienia nie doczekały się konkretyzacji.

Dziewięćdziesiąt lat historii

Linia lutomierska otwarta została jako przedłużenie funkcjonującej wcześniej trasy Łódź – Konstantynów Łódzki w 1929 r. Początkowo jej trasa kończyła się jednak już w sąsiedniej miejscowości Kazimierz, a przeprawa przez Ner umożliwiająca dojazd do samego Lutomierska była oddana do użytku dwa lata później. W latach 50. zeszłego stulecia na ówczesnym pl. Zywcięstwa, dziś pl. Jana Pawła II, wybudowana została pętla – wcześniej kraniec funkcjonował w formie mijanki.

W marcu 2019 r. linia tramwajowa została zawieszona – nie po raz pierwszy. Wcześniej dłuższe okresy przerwy w ruchu zdarzały się już w pierwszej połowie lat 90. i w roku 2017. Gmina Lutomiersk była jednak każdorazowo silnie zdeterminowana, by kursy przywrócić. Czy uda się jej to i tym razem?
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony