Partnerzy serwisu:

Koniec z KZK GOP. Powstaje Zarząd Transportu Metropolitalnego

Jakub Dybalski 23.11.2017

Koniec z KZK GOP. Powstaje Zarząd Transportu Metropolitalnego
fot. Łukasz Malinowski
W środę samorządowcy obradujący w ramach Zgromadzenia Metropolii Śląsko–Zagłębiowskiej podjęli decyzję o zastąpieniu obecnych organizatorów transportu w regionie – KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry – przez jednego organizatora, Zarząd Transportu Metropolitalnego. Rewolucja czeka też taryfę biletową, bilet będzie wspólny i przeważnie stanieje.
Górnośląski ZTM ma przejąć całość komunikacji miejskiej na obszarze obsługiwanym do tej pory przez trzech organizatorów w 2019 r., ale już w przyszłym roku ma być odpowiedzialny za przewozy na lotnisko w Katowicach. To skomplikowana operacja, bo o ile KZK GOP i MZKP TG mają wspólną taryfę, to w Tychach bilety są nieco tańsze. Właśnie między Katowicami i Tychami trwały przez ostatnie tygodnie negocjacje w sprawie cen.

Powstaje największy ZTM w Polsce

Zmiana jest ogromna i w polskiej skali trudna do porównania z czymkolwiek, bo górnośląski ZTM będzie zarządzał transportem publicznym w 41 miastach i gminach, w których mieszka ok. 2,2 mln ludzi. Będzie to więc pod wieloma względami większy organizm niż warszawski ZTM, korzystający z usług ponad dwudziestu przewoźników i prawie 2 tys. autobusów.

Dla nietypowego tworu samorządowego, który powstał kilka miesięcy temu, po kilku latach przepychanek polityków o uchwalenie przepisów pozwalających na tworzenie związków metropolitalnych (dwa lata temu rząd PIS zamroził ustawę uchwaloną przez poprzedni sejm i przygotował własną, dotyczącą tylko Górnego Śląska), to ważny krok. Górnośląscy samorządowcy w ten sposób pokazują, że utworzenie metropolii miało sens i pozwala rozwiązywać lokalne problemy.

Bo jeszcze zanim ZTM GŚ przejmie organizację przewozów, mieszkańców czeka rewolucja biletowa. Decyzję samorządowców czekają jeszcze konsultacje społeczne, ale trudno się spodziewać oporu pasażerów, bo zmiany są dla nich korzystne. W przyszłym roku zmienią się więc ceny biletów, zarówno jednorazowych, jak i okresowych. Co do tych pierwszych, to najtańszy jednorazowy bilet, obowiązujący na terenie jednej gminy i przez 20 minut ma kosztować 3,2 zł, a w wersji elektronicznej (kupowany za pomocą Śląskiej Karty Usług Publicznych – 3 zł). Bilet na dwie gminy i 40 minut to wydatek 3,8 zł (3,6 zł – ŚKUP). Bilet obowiązujący w całej metropolii przez 90 minut – 4,8 zł (4,4 zł – ŚKUP).

Bilety okresowe mają zostać uproszczone. 30–dniowy imienny bilet obowiązujący w jednej gminie ma kosztować 93 zł, a w całej metropolii – 132 zł (30–dniowy na okaziciela – 168 zł). Bilety kwartalne imienne to 236 zł za jedną gminę i 344 zł za całą metropolię. Znikają bilety z limitem przejazdów i bilety obowiązujące tylko w danym środku transportu. Każdy pasażer z każdym biletem może korzystać z autobusów, tramwajów i tyskich trolejbusów.

Dzieci za darmo

Bilety jednorazowe w nowej wersji, według ustaleń samorządowców, zaczną obowiązywać już od 1 stycznia. Dopiero od początku kwietnia będą obowiązywać nowe ceny biletów okresowych. Dodatkowo od lutego za darmo komunikacją miejską pojadą uczniowie (do 16 roku życia) śląskich i zagłębiowskich podstawówek i gimnazjów.

Jak powiedział Gazecie Wyborczej dyrektor departamentu komunikacji i promocji w metropolii Rafał Kurowski, zmiany mają kosztować ok. 3,2 mln zł. Większym problemem może się jednak okazać w przyszłym roku równoczesne funkcjonowanie czterech organizatorów transportu, a w okresie przejściowym, różnych taryf, bo np. funkcjonująca dziś w KZK GOP taryfa odległościowa będzie obowiązywać jeszcze przez pewien czas.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Integracja biletowa
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony