Partnerzy serwisu:

Komory startowe i reaktywacja maszyn do drążenia kolejowych tuneli w Łodzi

inf. pras 05.10.2020

arrow
arrow
Komory startowe i reaktywacja maszyn do drążenia kolejowych tuneli w Łodzi
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Komory startowe i reaktywacja maszyn do drążenia kolejowych tuneli w Łodzi
Komory startowe i reaktywacja maszyn do drążenia kolejowych tuneli w Łodzi
Komory startowe i reaktywacja maszyn do drążenia kolejowych tuneli w Łodzi
Komora startowa dużej tarczy TBM osiągnęła docelową głębokość 30 m. Budowana jest komora dla małej TBM i wyjazdy z podziemnych tras. Montowane są maszyny do drążenia tuneli – relacjonują prace na budowie łódzkiego tunelu średnicowego Polskie Linie Kolejowe.
Jak informuje PKP PLK, wykonawca przygotowuje komory startowe dla dużej i małej maszyny drążącej TBM (ang. Tunel Boring Machine). Inwestycja prowadzona jest równocześnie w kilku miejscach. W rejonie ul. Stolarskiej i Odolanowskiej okrągła konstrukcja szybu wschodniego sięgnęła maksymalnej głębokości 30 m. Z tej komory duża tarcza (średnica 13 m) rozpocznie drążenie dwutorowego tunelu w kierunku dworca Łódź Fabryczna. Z szybu wydobyto już ponad 20 000 m3 ziemi. W kolejnym etapie wykonawca przygotuje tzw. płytę denną o grubości ok. 2 m i średnicy 30 m.

W szybie zachodnim dla mniejszego TBM betonowane są ściany szczelinowe. Równocześnie maszyny pracują przy budowie łącznika między szybem wschodnim (dla dużej TBM) i zachodnim (dla małej TBM). Wykonawca pracuje również w lokalizacji przy ul. Długosza. Ekipy wykonują ściany szczelinowe wykopu. To miejsce, z którego mniejsza tarcza ruszy w kierunku ul. Stolarskiej. Kolejny plac budowy jest w okolicy ul. Skarpowej, gdzie będzie się kończył jednotorowy tunel do Łodzi Żabieńca. Rozpoczęto już budowę komory. Zaangażowany jest, podobnie jak na innych lokalizacjach, specjalistyczny sprzęt.

Reaktywacja  „mechanicznych kretów”

Po sprawdzeniu i odbiorze maszyn u producenta, TBM rozłożone na części przypłynęły i przyjechały z Niemiec do Łodzi. Składanie „mechanicznych kretów” postępuje wraz z pracami przy komorach. Złożone tarcze zaczną drążyć tunele po przygotowaniu komór startowych. Pierwsze prace zaplanowano w grudniu. Duża maszyna o średnicy ponad 13 m i długości 110 m wykona dwutorowy tunel o długość 3 km i średnicy 12,7 m – odcinek od ul. Odolanowskiej do Łodzi Fabrycznej.

Mniejsza tarcza wydrąży 4 jednotorowe tunele o łącznej długości ok.4,5 km i średnicy 8,5 m. Rozpoczęcie drążenia przewidziano z rejonu ul. Długosza w kierunku ul. Stolarskiej. Następnie maszyna zostanie obrócona i zacznie pracę do stacji Łódź Żabieniec – informuje inwestor.

Obudowa tuneli już jest produkowana. Koło Mszczonowa ruszyła produkcja 30 tys. elementów obudowy tunelu tzw. tubingów. Na specjalnej taśmie codziennie może powstać ponad 100 elementów. Sukcesywnie będą transportowane na plac budowy. Równolegle do działań na budowach, prowadzone są prace projektowe związane z podziemnymi przystankami Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wykonawca uwzględnia w projekcie dodatkowy, trzeci przystanek Łódź Koziny (robocza nazwa). Więcej na ich temat piszemy tutaj.

Budowa kolejowych tras metodą TBM

Wykorzystywana w budowie tuneli technologia TBM polega na jednoczesnym drążeniu tunelu oraz jego budowie. Tarcza „mechanicznego kreta” obraca się 3 razy na minutę i rozdrabnia grunt, który jest na bieżąco wydobywany na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje przestrzeń, w której układane są kolejne pierścienie z tubingów. W ciągu doby maszyna może ułożyć około 10-15 m obudowy tunelu. Konstrukcja TBM zapobiega osiadaniu terenu i drganiom, minimalizuje kolizje z infrastrukturą miejską.

Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 1,7 mld zł z czego dofinansowanie unijne to ponad 1,4 mld zł.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony