Partnerzy serwisu:

Kolejny odcinek sieci tramwajowej w Częstochowie pod koparkami

Dominik Wójcik 27.11.2019

arrow
arrow
Kolejny odcinek sieci tramwajowej w Częstochowie pod koparkami
fot. DW
Kolejny odcinek sieci tramwajowej w Częstochowie pod koparkami
Kolejny odcinek sieci tramwajowej w Częstochowie pod koparkami
Kolejny odcinek sieci tramwajowej w Częstochowie pod koparkami
Kolejny odcinek sieci tramwajowej w Częstochowie pod koparkami
Kolejny odcinek sieci tramwajowej w Częstochowie pod koparkami
Kolejny odcinek sieci tramwajowej w Częstochowie pod koparkami
Kolejny odcinek sieci tramwajowej w Częstochowie pod koparkami
Korzystając ze sprzyjającej aury pogodowej, wykonawca remontu częstochowskiej sieci tramwajowej objął pracami kolejny odcinek torowiska. Wzdłuż alei Wyzwolenia nie jeżdżą tramwaje, ale pojawiły się maszyny budowlane.
Od marca spółka NDI prowadzi prace przy przebudowie częstochowskiej sieci tramwajowej. To największy remont od budowy sieci w latach 1951-1959. Po odcinkach oznaczonych numerami 5a (al. Pokoju) i 4 (rozjazd wraz z torami do zajezdni) łopaty wbito na torowisku ułożonym wzdłuż al. Wyzwolenia w dzielnicy Północ, gdzie tramwaj doprowadzono w 1981 r.

Północ z „zatramwajem”

Po oddaniu 21 września torowiska w alei Pokoju i rozjazdu z torami prowadzącymi do zajezdni przy alei Niepodległości tramwaje powróciły na swoje trasy. Nie dotarły one jednak do północnego krańca, kończąc bieg na granicy dzielnic Północ i Tysiąclecie na pętli „Promenada Niemena”. Tam pasażerowie muszą przesiadać się na autobus linii 91, która zastępuje tramwaj na odcinku dwóch ostatnich przystanków.

W drugiej połowie listopada na torowisku pojawiły się maszyny, z przystanków przy krańcu usunięto wiaty, jednocześnie wyłączono z ruchu pasy jezdni przylegających do torowiska. Następnie rozpoczęto zrywanie torów, zaś na nasypie mieszczącym pętlę tramwajową rozpoczęto budowę nowego budynku ekspozytury Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Budynek dotychczasowej ekspozytury zostanie zburzony, albowiem stoi na tej części nasypu, który będzie niwelowany do poziomu otaczającego go gruntu. Na pętli zaplanowane są też dwa tory odstawcze, które z powodzeniem będą mogły być wykorzystane w bliżej nieokreślonej przyszłości do rozbudowy sieci w północnej części rozrastającego się wciąż miasta. To również dlatego nowa pętla zmieni swoją geometrię.

Na odcinku oznaczonym numerem „1” wymianie – oprócz samego torowiska z podtorzem – podlega odwodnienie, zasilanie i sieć napowietrzna. Przy okazji nieopodal pętli rezerwowej „Promenada Niemena” zostaną ustanowione nowe przystanki, które obsłużą zarówno pobliskie blokowiska, jak też obiekty handlowo-usługowe – nieistniejące w momencie budowy przedłużenia w 1981 r.

Skończone, ale rozgrzebane

Pomimo, że rozjazdy wyprowadzające łącznicę do zajezdni oraz torowisko przy alei Pokoju zostały oddane do eksploatacji, to ich otoczenie nadal wygląda, jak wielki plac budowy. Na peronach ułożono co prawda betonową kostkę, ale brakuje znaków, wiat. Zamiast zieleni jest rozgrzebana ziemia z porozrzucanymi resztkami materiałów budowlanych i ogrodzenia.

Niedostępny dla tramwajów pozostaje odnoga od torowiska w al. Pokoju do krańca „Raków – dw. PKP”. Prace na niej miały rozpocząć się później z uwagi na procedury administracyjne związane m.in. z odstępstwem od warunków technicznych dla pętli wpisanej w niewielki obszar.

Biorąc pod uwagę dotychczasowe tempo prac, zapowiadany na koniec 2020 r. termin zakończenia inwestycji wydaje się niepewny. Wartość realizowanej inwestycji, to ok. 115 mln zł. Wraz z zakupem 10 nowych tramwajów Twist II całość opiewa na 205 mln zł, z czego 144 mln zł pochodzą z finansowania unijnego zdobytego przez MPK.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony