Partnerzy serwisu:

Kijowianie już jeżdżą tramwajem Pesy

Jakub Madrjas 01.09.2016

Kijowianie już jeżdżą tramwajem Pesy
fot. Южный Курьер
Pesa w krótkim czasie poniżej pięciu miesięcy dostarczyła do Kijowa pierwszy tramwaj typu Fokstrot. Pojazd został wprowadzony do eksploatacji i już wozi mieszkańców stolicy Ukrainy.
Jak informowaliśmy w kwietniu,  Kijówpastrans, operator tramwajów w stolicy Ukrainy, rozstrzygnął przetarg na dostawę dziesięciu niskopodłogowych pojazdów na korzyść bydgoskiej Pesy. Wartość kontraktu to 11,5 mln euro. Przed zdobyciem kontraktu Pesa wysłała do Kijowa pokazowy trzyczłonowy tramwaj z rodziny pojazdów Fokstrot (model 71414).

Pod koniec sierpnia pierwszy tramwaj został odebrany przez zamawiającego. Kilka dni temu wprowadzono go do ruchu na linii szybkiego tramwaju nr 3. W ramach promocji linii nowym tramwajem podróżował Mer Kijowa Witalij Kliczko, który zdecydował się na przetestowanie pojazdu w czasie normalnego kursu z pasażerami . - To jest nowoczesny tramwaj czwartego pokolenia, ma niską podłogę oraz rampę dla osób niepełnosprawnych. Jest cichy, wyposażony w monitory, system monitoringu oraz klimatyzacji; najbardziej cieszę się z tego, że chwalą go mieszkańcy – mówił po przejażdżce Kliczko.

Kolejny w listopadzie

Dostarczane przez Pesę do stolicy Ukrainy pojazdy zgodnie ze specyfikacją mają mieć 26-28 metrów długości. Są złożone z trzech członów. Ich szerokość określono na 2,45-2,5 metra. Pojazdy powinny być zdolne do pracy na wzniesieniach nie mniejszych niż 80 promili. W pojeździe powinno być co najmniej 60 miejsc siedzących. Fokstroty są przystosowane dla osób niepełnosprawnych, w pełni klimatyzowane i wyposażone w system informacji pasażerskiej i ładowarki USB. 

Jak dowiedział się Transport-Publiczny.pl, drugi Fokstrot zostanie dostarczony na Ukrainę w listopadzie. Właściwie do dziś nie było to pewne, ponieważ władze miasta musiały potwierdzić zamówienie do realizacji w ramach umowy. –  Nie ukrywam, że czekaliśmy na ten moment – jesteśmy gotowi do produkcji kolejnych tramwajów dla Kijowa. Mamy też przekonanie, że to otwarcie kolejnego, ważnego etapu obecności Pesy na ukraińskim rynku – komentuje Dariusz Skotnicki, dyrektor Marketingu Rynków Wschodnich:

Trudne rynki wschodnie

Pesa wciąż liczy też na sprzedaż wyprodukowanych już Fokstrotów do Moskwy. Po Moskwie jeździ aktualnie 60 ze 120 zamówionych Fokstrotów. Pesa zaczęła produkcję reszty, kilkanaście było nawet 
praktycznie gotowych, ale Moskwa z powodu trudności finansowych nie może ich odebrać. Wbrew pojawiającym się wcześniej informacjom, ze względu na różnice techniczne sieci tramwajowych Pesa nie sprzedaje ich do Kijowa. Ukraińska stolica otrzymuje nowe pojazdy, a moskiewskie Fokstroty wciąż czekają na odbiór.

Trzecim rynkiem wschodnim, na który miały trafić tramwaje Pesy był Kazachstan. W latach 2011 – 2012 miasto Pawłodar rozważało wówczas zakup nawet 85 tramwajów bydgoskiego producenta, ale ostatecznie kupiono tylko siedem wozów. A problemy na niespokojnych rynkach wschodnich, w tym przede wszystkim z moskiewskimi Fokstrotami, były jedną z przyczyn trudnego roku w Pesie. Strata spółki za 2015 rok wyniosła 130 mln złotych

Poniżej film z przejazdu tramwajem mera miasta Witalija Kliczki:
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony