Partnerzy serwisu:

Katowice otworzyły centrum przesiadkowe Zawodzie

Redakcja 08.12.2020

arrow
arrow
Katowice otworzyły centrum przesiadkowe Zawodzie
fot. UM Katowice
Katowice otworzyły centrum przesiadkowe Zawodzie
Katowice otworzyły centrum przesiadkowe Zawodzie
Katowice otworzyły centrum przesiadkowe Zawodzie
Katowice otworzyły centrum przesiadkowe Zawodzie
Katowice otworzyły centrum przesiadkowe Zawodzie
Katowice otworzyły centrum przesiadkowe Zawodzie
Katowice otworzyły centrum przesiadkowe Zawodzie
Katowice otworzyły centrum przesiadkowe Zawodzie
W Katowicach wczoraj (7 grudnia) oficjalnie otwarto węzeł przesiadkowy Zawodzie. Wartość inwestycji, w skład której wchodzą wielka to 95,2 mln zł. We wtorek dołączy do tego węzeł Brynów.
Pod koniec 2018 roku w Katowicach otwarto pierwszy węzeł z parkingiem przesiadkowym w Ligocie. We wrześniu tego roku działalność rozpoczęło centrum przesiadkowe Sądowa, pełniące jednocześnie funkcję międzynarodowego dworca autobusowego. Z kolei w ostatnich dniach zakończyły się odbiory prac budowlanych węzłów Zawodzie i Brynów. Koszty rozpoczętych w 2017 roku inwestycji wyniosły odpowiednio 95,2 mln zł i 89,4 mln zł. W poniedziałek pierwsi pasażerowie skorzystali z CP Zawodzie, a we wtorek funkcjonowanie rozpoczyna CP Brynów.

Inwestycja centrum przesiadkowego Zawodzie, ktróą zrealizowało ZUE wspólnie z firmą Unibep, obejmuje budynek dworca o powierzchni 365 m2, mieszczący m.in. zaplecze socjalne dla kierowców i motorniczych, kiosk, punkt sprzedaży biletów i toalety i wiatę peronową, przykrywającą pętlę tramwajową. Elementem dworca jest parking dla 405 samochodów, wiata dla 36 rowerów, miejsca postojowych dla autobusów i punkty Kiss&Ride. Wiosną dołączy stacja rowerów miejskich. Dla pasażerów komunikacji miejskiej ważne jest, że autobusy zatrzymują się na nowych przystankach i z nich na zasadzie „drzwi-w-drzwi" można przesiąść się na tramwaj.

– Budowa centrów przesiadkowych oznacza szereg korzyści dla mieszkańców. Najważniejsza z nich to możliwość szybkiego dojazdu do centrum miasta i zaoszczędzenia czasu oraz mniejsze koszty paliwa. Doświadczenia wielu miast pokazują, że węzły przesiadkowe stają się zachętą do korzystania z komunikacji publicznej, przez co przyczyniają się do ograniczenia liczby pojazdów na drogach. Tym samym zmniejsza się emisja hałasu i spalin – podkreśla Marcin Krupa, prezydent Katowic. – Aby zachęcić do korzystania z transportu publicznego musimy stwarzać komfortowe warunki. Takie dają nam właśnie centra przesiadkowe, które umożliwia transport łączony, najczęściej dojazd samochodem na parking i dojazd do centrum miasta komunikacją miejską. Niestety pandemia koronawirusa dotknęła m.in. komunikację publiczną. Wynalezienie szczepionki daje jednak nadzieję, że sytuacja szybko wróci do normy. Nie chcemy jednak czekać kilku miesięcy, tylko już dziś zachęcać kierowców do testowania centrów przesiadkowych. Na czas pandemii będzie można parkować na ich terenie bez konieczności posiadania biletów. Gdy obostrzenia zostaną zniesione – parkowania pozostanie bezpłatne – na podstawie dowolnego biletu zakodowanego na karcie ŚKUP – zapowiada Marcin Krupa, prezydent Katowic.

– Trasy linii komunikacji miejskiej pozostają na chwilę obecną bez większych zmian, dostosowane zostają jedynie do nowej infrastruktury, jednak pasażerowie nie muszą już czekać na tymczasowych przystankach, oddalonych kilkaset metrów od siebie, co jest istotne w warunkach jesienno-zimowych. Docelowo jednak rozkłady ulegną zmianom, tak aby zwiększyć wykorzystanie potencjału tramwajowego na połączeniu do Centrum. Ponadto wiosną przy obu centrach przesiadkowych zamontowane zostaną stacje z rowerami miejskimi – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.



Podczas pandemii, w okresie testowym, kierowcy wjeżdżający na parking centrum przesiadkowego nie będą musieli nic robić. Szlaban podniesie się automatycznie przy wjeździe i wyjeździe. Po zaparkowaniu kierowcy będą mogli kontynuować podróż do centrum tramwajem. Parkingi przy centrum przesiadkowym będą funkcjonować w godzinach od 4.00 do 24.00, co jest powiązane z kursami komunikacji publicznej.

– Centra przesiadkowe sprawdziły się w innych europejskich miastach. Ich powstanie jest ważne z punktu widzenia budowy systemu zrównoważonej mobilności miejskiej, a jest to jedno z największych wyzwań przed którym stoi cała nasza Metropolia. Celem jest to, by odkorkować ulice naszych miast z ruchu kołowego, a to przyczyni się również do poprawy jakości powietrza. Miasto Katowice jest pierwszym miastem GZM, gdzie powstaje cała sieć centrów przesiadkowych. Wiemy już, że kolejne tego typu inwestycje będą realizowane również w Gliwicach i Zabrzu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Węzły przesiadkowe
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony