Partnerzy serwisu:

Katowice rezygnują ze środków UE na tramwaj na południe. Powstanie później

Witold Urbanowicz 28.01.2020

Katowice rezygnują ze środków UE na tramwaj na południe. Powstanie później
mat. Tramwaje Śląskie
Po raz kolejny w czasie odsuwa się perspektywa budowy nowej trasy tramwajowej na południe Katowic. Z uwagi na przedłużające się przygotowania miasto zrezygnowało ze środków unijnych na ten cel, gdyż inwestycji nie uda się zrealizować do końca 2023 r. W zamian pieniądze mają być przeznaczone na inne projekty tramwajowe.
Jedną z kilku nowych tras tramwajowych na śląsko-zagłębiowskiej sieci tramwajowej miał być tzw. tramwaj na południe Katowic. To część wielkiego projektu unijnego Tramwajów Śląskich. Trasa o długości ok. 5,2 km połączyć ma pętlę Brynów z pętlą Kostuchna. Trasa była wielokrotnie krytykowana z uwagi na przebieg na obrzeżach osiedli i oddalenie od zabudowań, który jest efektem konsultacji społecznych. Mimo to Tramwaje Śląskie przekonywały w oparciu o analizy, że „nowy odcinek będzie jednym z najpopularniejszych w Katowicach”.

Projektowaniem nowej linii zajmuje się firma Sweco. Umowę podpisano pod koniec 2016 r., a prace miały potrwać 22 miesiące. Zapowiadano wówczas, że trasa zostanie oddana w 2020 r. Na razie jednak przedłużają się prace projektowe. W lutym 2019 r. miasto złożyło wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. – Ze względu na obszerność zagadnienia w zakresie m.in. gospodarki wodno-ściekowej czy też analizy wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych miasto Katowice, zgodnie z korespondencją z RDOŚ uzupełniło dokumentację środowiskową, a poprawiona wersja raportu została złożona grudniu ubiegłego roku i jest ponownie weryfikowana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Aktualnie oczekujemy na przyjęcie raportu bez uwag, co będzie się wiązało z wydaniem decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem będzie wykonanie Projektu Budowlanego Projektu Wykonawczego, co z kolei umożliwi przygotowanie przetargu na roboty budowlane – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta.

Na razie miasto oczekuje, że prace projektowe zakończą się w październiku tego roku. – Tym samym realny termin ukończenia linii tramwajowej i rozliczenia projektu to przełom 2023 i 2024 roku – mówi Lipka. To wykracza poza obecną perspektywę finansową, zakładającą realizowanie projektów do końca 2023 r. Dlatego też władze miasta postanowiły zrezygnować z dofinansowania w wysokości 71 mln zł, przyznanego na realizację tego projektu.

Środki jednak nie przepadną. – Zależy nam na tym, by te środki służyły mieszkańcom Katowic i wpływały na podniesie jakości życia w mieście. Dlatego w listopadzie ubiegłego roku spotkaliśmy się z przedstawicielami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Tramwajów Śląskich, by porozmawiać o innych inwestycjach, które będą realizowane w tym obszarze – wyjaśnia Małgorzata Domagalska, naczelnik wydziału funduszy europejskich.

Miasto proponuje, by dofinansowanie w wysokości 25,3 mln zł było przeznaczone na modernizację kolejnych odcinków – na połączeniu z Sosnowcem (wzdłuż linii nr 15) oraz na połączeniu z Bytomiem i Chorzowem (wzdłuż linii 7 i 20 oraz 6 i 19). Wskazane są cztery projekty – przebudowa torowisk w Katowicach w ciągu Obrońców Westerplatte na odcinku od Korczaka do Wańkowicza (1250 mtp), w ciągu Chorzowskiej od Złotej do Dębowej (760 mtp), w ciągu trasy im. Nikodema i Józefa Reńców od Wiśniowej do Brackiej (1340 mtp), w ciągu 1 Maja i Obrońców Westerplatte na odcinku od DK79 do Baterpolu (2500 mtp).

Ponadto zaproponowano, by 28,2 mln zł zostało przeznaczone na zakup dodatkowego taboru. Mowa o 10 tramwajach. Ponadto 3,3 mln zł miałoby służyć zwiększeniu dofinansowania dla realizowanego centrum przesiadkowego Sądowa. Ponadto 4,5 mln zł miałoby zostać zagospodarowane na doposażenie spółki Tramwaje Śląskie. Chodzi o nowy sprzęt i trzy pojazdy specjalistyczne.

Katowice nie rezygnują z budowy tramwaju na południe. – O dofinansowanie budowy linii tramwajowej będziemy się starać w perspektywie finansowej 2021–2027. To bardzo ważna inwestycja dla naszego miasta, a na jej realizację oczekują tysiące mieszkańców. Dlatego podkreślamy, że linia tramwajowa będzie realizowana bez względu na finansowanie zewnętrzne i w możliwie szybkim tempie – dodaje Ewa Lipka.


mat. UM Katowice

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony