Partnerzy serwisu:

Katowice – Sosnowiec: budują drugi tor tramwaju

Kasper Fiszer 24.03.2014

Katowice – Sosnowiec: budują drugi tor tramwaju
wiadukt w Sosnowcufot. Kasper Fiszer
Śląska sieć tramwajowa jest po latach stagnacji intensywnie remontowana. Modernizacji doczekało się też główne połączenie Katowic z Zagłębiem – biegnąca do Sosnowca linia 15. Jednotorowa linia z mijankami doczeka się wreszcie przebudowy na dwutorową. Do czasu zakończenia prac pasażerów, także podróżujących do Mysłowic, czekają duże utrudnienia.
15 grudnia zeszłego roku po wielomiesięcznym i przedłużonym o trzy miesiące remoncie tramwaje biegnącej do Katowic linii 15 wróciły na sosnowiecką pętlę Zagórze. Nowy, wykonany w technologii bezpodsypkowej tor ułożono na odcinku ponad 3,5 km. Pasażerowie korzystają z dwunastu odnowionych przystanków z podwyższonymi peronami, na których po ośmiomiesięcznej przerwie znów zatrzymuje się „piętnastka”.

„Piętnastka” wciąż zmienia trasę

Bezpośrednim tramwajem z Zagórza do Katowic można było dojechać jednak tylko przez trzy miesiące. Trwa bowiem przebudowa całej linii stanowiącej główny korytarz łączący Górny Śląsk z Zagłębiem. W październiku, na długo przed otwarciem odcinka na Zagórze, rozpoczęły się roboty na pograniczu Katowic i Sosnowca. Do marca prowadzono je przy zachowaniu ruchu tramwajowego, utrudnienia dotyczyły tylko kierowców, dla których niedostępna była katowicka ul. Sosnowiecka.

Tabor dwukierunkowy nie pojechał do Mysłowic

8 marca wyłączony został ruch tramwajowy na terenie Katowic-Szopienic. Uniemożliwia to bezpośredni dojazd ze wschodniej dzielnicy do centrum miasta. Po szynach nie można też dojechać do Sosnowca ani „czternastką” do Mysłowic – choć według pierwotnych założeń przejezdnym odcinku tej ostatniej trasy miały kursować wagony dwukierunkowe, ostatecznie KZK GOP zawiesiło połączenie całkowicie.

Z jednego przystanku jedną linią w dwóch kierunkach

Tramwaje z rynku dojeżdżają więc tylko do pętli Zawodzie. Tam powstał tymczasowy węzeł przesiadkowy – na sąsiadującym z torowiskiem pasie ruchu utworzono przystanki linii zastępczych 914 (do Mysłowic), T-14 (do Szopienic) i jeżdżącej w nieco zaskakującej relacji Szopienice – Sosnowiec Milowice linii T-15 (tramwaj linii 15 kursował z Zawodzia do Sosnowca przez Szopienice, a nie z Szopienic przez Zawodzie). W związku z tym, że – aby przesiadka była jak najprostsza – jeden przystanek obsługuje wszystkie te trasy, pasażerowie linii T-15 muszą być bardzo uważni: z jednego stanowiska odjeżdżają autobusy w obu kierunkach.

Koniec jednotoru na Sosnowieckiej

Prowadzone prace znacznie zmienią charakter trasy do Sosnowca. Dotychczas dwutorowa linia z katowickiego rynku biegła do przystanku Szopienice Dwór. Stamtąd tor biegł w dwóch kierunkach: do Mysłowic i do Sosnowca. Obie te trasy były jednotorowe. „Piętnastka” wjeżdżała ponownie na odcinek dwutorowy dopiero tuż przed wjazdem do centrum Sosnowca. Po zakończeniu prac cały remontowany fragment będzie dwutorowy. Torowisko zostanie też częściowo przesunięte. Wydzielona z ul. Sosnowieckiej linia zostanie wbudowana w jezdnię na odcinku od ul. Murawa do zjazdu z pozostałymi liniami kursującymi po Sosnowcu.

Rozpoczęta w październiku przebudowa ma potrwać ok. 16 miesięcy. Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum polskiego i czeskiego oddziału Skanska. Wartość kontraktu – wraz z pracami na sosnowieckich ulicach Małachowskiego i Piłsudskiego – wynosi 33,2 mln zł netto.

Dwa tory to większa płynność ruchu

Prowadzone w ramach różnych zadań prace torowe objęły znaczną część trasy „piętnastki”. Po zakończeniu wszystkich robót jakość połączenia może znacznie się podnieść: nie tylko wzrośnie prędkość jazdy, ale i, dzięki likwidacji odcinka jednotorowego, poprawi się płynność ruchu. Możliwe będzie uruchomienie częstszych kursów, a opóźnienia czy awarie nie spowodują przestojów wszystkich pojazdów obsługujących trasę.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony