Partnerzy serwisu:

Jest projekt likwidacji Funduszu Niskoemisyjnego Transportu

Witold Urbanowicz 16.06.2020

Jest projekt likwidacji Funduszu Niskoemisyjnego Transportu
fot. MJ
Grupa posłów PiS złożyła do Sejmu projekt ustawy likwidującej Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Jego funkcję miałby przejąć Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Fundusz Niskoemisyjnego Transportu (FNT) został utworzony w 2018 r. Jego celem jest m.in. finansowanie rozbudowy infrastruktury umożliwiającej stosowanie paliw alternatywnych, tj. biokomponentów, biopaliw ciekłych, innych paliw odnawialnych, energii elektrycznej, wodoru, sprężonego gazu ziemnego (CNG) i skroplonego gazu ziemnego (LNG) w transporcie.

Jak wskazują posłowie, FNT przewiduje współdziałanie trzech podmiotów. Główne decyzje podejmuje Ministerstwo Klimatu, bieżącym zarządzaniem zajmuje się NFOŚiGW, a obsługą bankową – Bank Gospodarstwa Krajowego. Proponowane zmiany mają na celu. Wnioskodawcy proponują likwidację FNT i utworzenie zobowiązania wieloletniego NFOŚiGW, które koresponduje z działaniami podjętymi już przez tę instytucję w celu dofinansowania ze środków zobowiązania wieloletniego OZE i efektywność energetyczna dotychczasowych zadań przewidzianych do wsparcia ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Środki zgromadzone w ramach FNT zostaną przerzucone do NFOŚiGW. Celem zmian jest „uproszczenie, odbiurokratyzowanie i przyspieszenie finansowania ze środków publicznych rozwoju transportu niskoemisyjnego”.

Jak wynika z projektu uchwały, przychodami zobowiązania wieloletniego FNT w ramach NFOŚiGW będą w szczególności środki zgromadzone na rachunku FNT na dzień jego likwidacji, jak również przychody pochodzące z dotychczasowych źródeł przychodów. Zaliczają się do tego opłata zastępcza (od 2021 r. 55% tych wpływów ma trafiać jednak na Fundusz rozwoju przewozów autobusowych), 15% wpływów z tytułu opłaty emisyjnej oraz środki przekazywane przez operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego w wysokości 0,1% uzasadnionego zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą w zakresie przesyłania energii elektrycznej.

Projektowana ustawa określa również szczegółowe zasady podziału opłaty emisyjnej, która w 95% stanowi przychód NFOŚiGW (w 80% – tak jak obecnie – przychód zobowiązanie wieloletniego „przeciwdziałanie emisjom” i w 15% przychód zobowiązania wieloletniego FNT), a w 5% przychód Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony