Partnerzy serwisu:

Jelenia Góra: Rowerowe single tracki zrujnowane przez leśników w czasie wycinek

Jerzy Łużniak 02.04.2021

arrow
arrow
Jelenia Góra: Rowerowe single tracki zrujnowane przez leśników w czasie wycinek
fb prezydenta Jeleniej Góry
Jelenia Góra: Rowerowe single tracki zrujnowane przez leśników w czasie wycinek
Jelenia Góra: Rowerowe single tracki zrujnowane przez leśników w czasie wycinek
Jelenia Góra: Rowerowe single tracki zrujnowane przez leśników w czasie wycinek
Jelenia Góra: Rowerowe single tracki zrujnowane przez leśników w czasie wycinek
Jelenia Góra: Rowerowe single tracki zrujnowane przez leśników w czasie wycinek
Jelenia Góra: Rowerowe single tracki zrujnowane przez leśników w czasie wycinek
Jelenia Góra: Rowerowe single tracki zrujnowane przez leśników w czasie wycinek
Jelenia Góra: Rowerowe single tracki zrujnowane przez leśników w czasie wycinek
Jelenia Góra: Rowerowe single tracki zrujnowane przez leśników w czasie wycinek
Trasy rowerowe MTB Pasmo Rowerowe Olbrzymy na terenie Jeleniej Góry, Piechowic i Podgórzyna są jednym z największych magnesów dla rowerzystów przyjeżdżających w Karkonosze. Chcąc otworzyć je w nowym sezonie od 10 kwietnia br. dokonano przeglądu „przejezdności” wszystkich odcinków tras po zimie, żeby w najbliższych dniach (przed otwarciem) usunąć ewentualne przeszkody i ubytki w trasach. Rzeczywistość okazała się koszmarna.
Trasy, szczególnie w obszarze gmin Piechowice i Podgórzyn – powiedzieli kontrolujący – są na pewnych odcinkach nie tyle uszkodzone, ile zrujnowane. Po prostu… ich nie ma. W okresie zimy nadleśnictwo dokonało przy pomocy ciężkich maszyn wycinki drzew w tej skali, że teren wygląda jak po bitwie. Co gorsze, maszyny leśników dosłownie rozjechały odcinki tras, żłobiąc w nich rowy o głębokości prawie metra. Tego nie można naprawić, to trzeba po prostu zbudować na nowo.

Problemy są dwa – techniczny, bo potrzebny jest wykonawca, materiały i czas na rekonstrukcję, a po drugie – formalno-prawny. Budowa single tracków została wykonana z użyciem środków unijnych i poszczególne gminy muszą zapewnić tzw. trwałość projektu. „Po ludzku” oznacza to, że te trasy powinny w niezmienionej postaci przetrwać zakładany w projekcie okres. Oznacza to, że może się okazać, że gminy będą musiały zwrócić koszty budowy tras, pokrywane z środków zewnętrznych, skoro nie zagwarantowały utrzymania tras we właściwej formie.

Jelenia Góra w fazie przygotowań do realizacji tej inwestycji zadeklarowała, iż obejmie swoim zarządem sprawy administracji i utrzymania tras. Piechowice i Podgórzyn się na to nie zgodziły, więc każda z gmin ma obowiązek wyłonienia własnego operatora tras rowerowych. Jelenia Góra pełni funkcję lidera przedsięwzięcia, niemniej obowiązek zwrócenia się do nadleśnictw o naprawę szkody ciąży w tej sytuacji na Podgórzynie i Piechowicach.

W dniu 31 marca br., po próbie przejazdu single trackami jeleniogórskich rowerzystów prezydent Jeleniej Góry wystąpił do obu gmin, by zwrócić im uwagę na konieczność natychmiastowej interwencji. Może się bowiem okazać, że udane – i sfinansowane sporymi nakładami – wysiłki promocyjne, które sprawiły, że single tracki w Karkonoszach przyciągnęły tysiące rowerzystów nie będą w tym sezonie (a przynajmniej w jego dużej części) dostępne.

Jednocześnie Jelenia Góra wystąpiła do Nadleśnictw Śnieżka i Szklarska Poręba z wnioskiem o podjęcie rozmów z wykonawcami prac leśnych o przywrócenie tras do właściwego stanu.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony