Partnerzy serwisu:

Jedziemy na prąd. Metropolia GZM kupuje 32 elektrobusy

Witold Urbanowicz 30.03.2021

Jedziemy na prąd. Metropolia GZM kupuje 32 elektrobusy
fot. GZM
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia rozpisała przetarg na dostawę 32 elektrobusów, w tym opięciu przegubowych. Zamówienie obejmuje też infrastrukturę do ładowania, w tym 11 ładowarek pantografowych. Dostawy rozpisano do końca I kwartału 2023 r. Pojazdy są przeznaczone dla PKM Katowice, PKM Gliwice, PKM Sosnowiec i PKM Świerklaniec.
Przedmiotem przetargu rozpisanego przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię jest sukcesywna dostawa 32 nowych autobusów elektrycznych, w tym 27 autobusów o długości 11,8-12,2 m i pięciu o długości 17,5-18,75 m. W skład zamówienia wchodzą też dostawa i uruchomienie 16 ładowarek plug-in o mocy min. 80 kW (2x40 kW), wybudowanie 11 ładowarek pantografowych o mocy równej 200 kW, a także opracowanie systemu, który będzie zarządzać ładowarkami oraz rozliczeniami poboru energii i płatności pomiędzy operatorami korzystającymi z ładowarek pantografowych. 

GZM kupuje wspólnie dla kilku podmiotów. Dla PKM Katowice przewidziano osiem autobusów 12-metrowych, cztery ładowarki plug-in oraz trzy ładowarki pantografowe. Dla PKM Sosnowiec zaplanowano cztery autobusy 12-metrowych, cztery pojazdy przegubowe, cztery ładowarki plug-in oraz dwie ładowarki pantografowe, dla PKM Gliwice – siedem autobusów 12-metrowych, jeden pojazd przegubowy, cztery ładowarki plug-in oraz cztery ładowarki pantografowe, dla PKM Świerklaniec – przewidziano osiem autobusów 12-metrowych, cztery ładowarki plug-in oraz dwie ładowarki pantografowe. 

Zamawiający wymaga autobusów dwuosiowych, które pomieszczą min. 80 pasażerów, z czego 25% na miejscach siedzących. Zakładany układ drzwi to 2-2-2. Wymagany jest silnik bądź silniki elektryczne o mocy min. 160 kW z ogranicznikiem prędkości do 70 km/h funkcją i funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii, a także magazyny energii o pojemności min. 200 kWh. Przewidziano ładowanie za pomocą wtyczki (plug-in) i tzw. odwróconego pantografu.

Jeżeli chodzi o autobusy trzyosiowe, to są wymagane pojazdy, które pomieszczą min. 115 pasażerów, z czego 25% na miejscach siedzących. Zakładany układ drzwi to 2-2-2-2. Wymagany jest silnik bądź silniki elektryczne o mocy min. 240 kW z ogranicznikiem prędkości do 70 km/h funkcją i funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii, a także magazyny energii o pojemności min. 240 kWh. Przewidziano ładowanie za pomocą wtyczki (plug-in) i tzw. odwróconego pantografu.

Pojazdy będą klimatyzowane i wyposażone w elektryczne, wodne ogrzewanie wspomagane dodatkowo agregatem grzewczym, oraz o ile to technicznie możliwe wykorzystujące dodatkowo ciepło opadowe z układu chłodzenia silnika. Wyposażenie obejmuje m.in. kasowniki, wyświetlacze LED i LCD, monitoring, system smarowania podwozia, system zliczania pasażerów, system kontroli trzeźwości kierowcy.

Termin składania ofert mija 5 maja. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały co najmniej jedną dostawę obejmującą 10 elektrobusów o długości ok. 12 m i dwa elektrobusy o długości ok. 18 m (w ramach jednej dostawy). O wyborze decydują cena (55%), warunki gwarancji i serwisu (20%), ocena techniczna (15%), ekologia (10%). Pod uwagę brane będą materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii, energia nominalna magazynu energii (baterii trakcyjnych), liczba i umiejscowienie gniazd/gniazda zasilania magazynu energii, wyposażenie pojazdu w zależną (sztywną) oś I, poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń, całkowita liczba miejsc, ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji, spełnienie wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu,  wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich oraz w odniesieniu do palności części, okna awaryjne.

Założono, że elektrobusy będą jeździć na liniach obsługiwanych przez PKM Katowice: 9, 10, 37, PKM Sosnowiec: 106, 616, 622, 805, 815 (M4), PKM Gliwice: 197, 178, 186, 692, 702, 259, 126, PKM Świerklaniec: 3, 19, 64, 289. Lokalizacje ładowarek pantografowych: ul. Stefana Żeromskiego, Będzin; ul. Stawowa, Sosnowiec; ul. Toruńska, obręb Trynek, Gliwice; ul. Mechaników, obręb Łabędy, Gliwice; ul. Jesienna, obręb Sośnica, Gliwice; ul. Szafirowa, obręb Stare, Gliwice; ul. Kolejowa, Mikołów; ul. Sądowa, Katowice (x2); ul. Pokoju, Tarnowskie Góry (x2).

Zamówienie ma zostać zrealizowane do końca marca 2023 r. Projekt Jedziemy na prąd jest dofinansowany ze środków unijnych w ramach programu Gepard II. GZM ubiega się też o środki na zakup 20 autobusów wodorowych.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Autobusy elektryczne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony