Jakie połączenia autobusowe otrzymały rządową pomoc? [lista]
![Jakie połączenia autobusowe otrzymały rządową pomoc? [lista] Jakie połączenia autobusowe otrzymały rządową pomoc? [lista]](https://www.transport-publiczny.pl//img/20201013184300pkspks.JPG_900-528.jpg)
Fot. M. Szymajda
Wolontariusze opracowali pełna listę połączeń, które zostały dofinansowane z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych. Znajduje się na niej ponad 2700 linii, które wskazały samorządy.
Fundusz Rozwoju Połączeń Autobusowych działa od 2019 roku. Aby utrzymać kurczącą się w błyskawicznym tempie siatkę połączeń regionalnych Ministerstwo Infrastruktury wyasygnowało pieniądze, które mają stanowić wsparcie dla samorządów, zlecających wykonywanie regionalnych przewozów autobusowych. W 2019 roku resort infrastruktury dopłacał złotówkę do każdego wozokilometra regionalnego kursu, jeśli tylko wnioski samorządów o dofinansowanie zostały pozytywnie ocenione. Tak niska dopłata stała się przedmiotem krytyki i w 2020 roku zdecydowano się dopłacać do każdego przejechanego kilometra trzy złote. Również dlatego, że kondycja przewoźników w czasie epidemii koronawirusa stała się dramatycznie zła.
Tegoroczne nabory wniosków od samorządów wojewodowie prowadzili do końca maja. Dzięki staraniom społeczników gotowa jest lista połączeń we wszystkich województwach. Zamysł był prosty: wskazać który z samorządów nie chce dopuścić do likwidacji połączenia autobusowego.
– Stworzenie listy zajęło nam około dwa tygodnie. To była żmudna praca. Wrzucenie w sieć 2700 wpisów z bardzo różnych źródeł musiało trwać – mówi Peter Jančovič, jeden z twórców listy obok Bartosza Sokołowskiego i Sebastiana Cadera, a także prezes firmy przewozowej ZebraBus.
Peter Jančovič, zwraca uwagę na bardzo istotny problem dotyczący rozkładów jazdy autobusów finansowanych przez państwo i samorządy. – Nie są one często ogólnodostępne - a mówimy o liniach użyteczności publicznej. Nie ma ich w jednej wyszukiwarce, trzeba ich szukać na stronach gmin, powiatów, marszałków, przewoźników. O publicznej i jawnej informacji na temat taryfy i cen biletów już nawet nie mówię. Tego w Polsce praktycznie nie można znaleźć, jeżeli chodzi o autobusy – ocenia.
Uważa, że dane o rozkładach jazdy linii użyteczności publicznej powinny być udostępnianie w centralnej rządowej bazie - na zasadzie open data. Wówczas każdy podmiot, czy to państwowy, czy prywatny, mógłby korzystać z tej bazy. Np. e-podróżnik, czy PKP Informatyka, które zbudował wyszukiwarkę Bilkom 2.
Lista połączeń, które uzyskały dofinansowanie dostępna jest tutaj.
Tegoroczne nabory wniosków od samorządów wojewodowie prowadzili do końca maja. Dzięki staraniom społeczników gotowa jest lista połączeń we wszystkich województwach. Zamysł był prosty: wskazać który z samorządów nie chce dopuścić do likwidacji połączenia autobusowego.
– Stworzenie listy zajęło nam około dwa tygodnie. To była żmudna praca. Wrzucenie w sieć 2700 wpisów z bardzo różnych źródeł musiało trwać – mówi Peter Jančovič, jeden z twórców listy obok Bartosza Sokołowskiego i Sebastiana Cadera, a także prezes firmy przewozowej ZebraBus.
Peter Jančovič, zwraca uwagę na bardzo istotny problem dotyczący rozkładów jazdy autobusów finansowanych przez państwo i samorządy. – Nie są one często ogólnodostępne - a mówimy o liniach użyteczności publicznej. Nie ma ich w jednej wyszukiwarce, trzeba ich szukać na stronach gmin, powiatów, marszałków, przewoźników. O publicznej i jawnej informacji na temat taryfy i cen biletów już nawet nie mówię. Tego w Polsce praktycznie nie można znaleźć, jeżeli chodzi o autobusy – ocenia.
Uważa, że dane o rozkładach jazdy linii użyteczności publicznej powinny być udostępnianie w centralnej rządowej bazie - na zasadzie open data. Wówczas każdy podmiot, czy to państwowy, czy prywatny, mógłby korzystać z tej bazy. Np. e-podróżnik, czy PKP Informatyka, które zbudował wyszukiwarkę Bilkom 2.
Lista połączeń, które uzyskały dofinansowanie dostępna jest tutaj.
Komentarze:
Zobacz też

Najnowsze wiadomości

Polecane wiadomości

Praca

Komentarze

Fotorelacje

Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS | Kontakt Pełna wersja strony |