Partnerzy serwisu:

Jak szukać sojuszników dla wzrostu opłat w strefach płatnego parkowania?

Michał Szymajda 27.08.2020

Jak szukać sojuszników dla wzrostu opłat w strefach płatnego parkowania?
fot. ZDM Warszawa
Możliwość kształtowania opłat w strefach płatnego parkowania w miastach wpłynęła na politykę parkingową miast. O tym jak przygotować miasto na wzrost opłat, a także jak robić to z realną korzyścią dla mieszkańców mówiono podczas konferencji Przestrzenie Parkingowe 2020.
Nie ma co ukrywać – wzrost opłat za korzystanie z miejsc parkingowych w centrach miast nie spotyka się z zadowoleniem większości kierowców. Bez większego znaczenia pozostaje fakt, że utrzymywane były one przez lata na sztucznie niskim poziomie, podczas gdy ceny biletów komunikacji miejskiej rosły, a miasta coraz bardziej się korkowały. Jak znaleźć sojuszników zmiany taryf?

– Grupą osób, która może być zadowolona ze zmian w taryfach, są osoby, które w centrum miasta mieszkają. Dobrze jest wprowadzać dla nich stosunkowo tanie abonamenty na parkowanie. Dodatkowym benefitem dla nich będzie większa liczba miejsc parkingowych, z których, po wzroście opłat, będą mogli skorzystać. Mieszkańcy śródmieścia najlepiej zdają sobie sprawę z konsekwencji taniego, dotychczasowego parkowania – powiedział prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej.

– Także ci z kierowców, którzy wjeżdżają do centrum okazjonalnie, mogą stać się sojusznikami zmian. W prosty sposób można wykazać, że zwiększy się dostępność miejsc do parkowania, nie trzeba będzie krążyć po mieście, aby takie miejsce znaleźć – dodaje Szarata, zauważając, że z podobnych powodów na podniesieniu opłat mogą skorzystać także turyści.

Naukowiec podkreślał, że bardzo ważna przy zmianach jest odpowiednia polityka informacyjna urzędu miasta i dobra współpraca z mediami. W przeciwnym wypadku, tak jak w Krakowie, może gruchnąć wieść, że „za parkowanie w strefie zapłacimy 10 złotych za godzinę”. Prostowanie takiej nieprawdziwej informacji zajmie już wiele czasu.

Zdaniem Andrzeja Szaraty jeszcze przed wprowadzeniem zmian konieczne jest dokładne zdefiniowanie stref i poziomu opłat w nich. Znalezienie złotego środka nie jest łatwe, dlatego konieczne jest elastyczne podejście i ewentualne korekty. Sytuację bliską ideałowi otrzymujemy wtedy, gdy około 15% miejsc postojowych pozostaje w ogólnym bilansie wolnych. Pozwala to na rotację aut w ramach strefy.

– Wyniki badań ankietowych z pewnego polskiego, prawie 200 tysięcznego miasta są takie, że aż 80% zapytanych wypowiedziało się, że pewność parkowania jest ważniejsza niż wzrost opłat. Pozostali woleliby płacić mniej, pomimo świadomości, że opłata będzie wyższa – wyjaśniał Andrzej Szarata.

– Musimy zrozumieć, że prowadzenie aktywnej polityki parkingowej to tak naprawdę wartościowanie przestrzeni w mieście po to, byśmy nie mieli dużego obciążenia ruchem pewnego obszaru, a nie grabież na kieszeniach kierowców. To, w pewnym sensie metoda kija i marchewki. Musi być to powiązane z działaniem w innych obszarach: poprawy działania komunikacji miejskiej czy budowy parkingów park and ride – dodał.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony