Partnerzy serwisu:

Impas ws. nowych pociągów metra. Sąd chory

Witold Urbanowicz 23.07.2019

Impas ws. nowych pociągów metra. Sąd chory
fot. WU
W dalszym ciągu nierozstrzygnięta pozostaje sprawa dostaw 45 nowych pociągów dla warszawskiego metra. Ostatnia rozprawa w Sądzie Okręgowym, który rozpatruje odwołania zwycięskiej Skody, została odwołana z powodu choroby sędziego.
W czerwcu zeszłego roku Metro Warszawskie rozstrzygnęło trwający od 2017 r. przetarg na dostawy do 45 nowych pociągów sześciowagonowych. Wygrała go Skoda, która zaoferowała 1,308 mld zł netto, pokonując cztery inne firmy. Od wyniku odwołali się konkurenci, którzy zarzucili czeskiemu producentowi złożenie nierealnej oferty, m.in. w zakresie okresów międzyprzeglądowych (o odwołaniach pisaliśmy tutaj i tutaj). Opinia biegłego była jednak niejednoznaczna i w grudniu Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołania.

W styczniu tego roku od orzeczenia KIO odwołali się najważniejsi w tym przetargu konkurenci Skody, czyli Stadler i Siemens Mobility. W I połowie czerwca odbyła się pierwsza rozprawa w Sądzie Okręgowym. Sąd wysłuchał stanowisk stron i wyznaczył na 5 lipca kolejny termin. – Przed tym dniem otrzymaliśmy informację o chorobie sędziego. Nowy termin nie jest jeszcze wyznaczony – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.

Na razie spółka ma pewne rezerwy, więc nie będzie problemów z obsługą kolejnych odcinków. – W tej chwili mamy wystarczającą liczbę taboru dla odcinka wschodniego na Targówek, zachodniego na Wolę – wyjaśnia Lejk. Jak dodaje, pociągów wystarczy też dla kolejnego budowanego odcinka – na Bródno. – Będziemy zmieniali harmonogram wycofywania rosyjskich pociągów. Dłużej będą jeździć na I linii, byśmy nowsze składy kierować na II linię. Jednak kiedyś ten sposób rozwiązania problemu będzie niewystarczający i nowe pociągi okażą się niezbędne – zastrzega prezes Metra.

Jak mówi prezes, obecną liczbą pociągów – przy zachowaniu obecnej częstotliwości – nie uda się obsłużyć już kolejnego zachodniego odcinka między Wolą a Bemowem, a także ostatniego, przez Chrzanów na Karolin. Realizacja odcinka zachodniego do stacji C4 przy Powstańców Śląskich powinna zakończyć się w listopadzie 2021 r. (nie oznacza to jeszcze włączenia do ruchu nowych stacji, wpierw konieczne są odbiory). Biorąc pod uwagę terminy produkcji, dostaw i odbioru nowych pociągów, umowa z producentem powinna zostać podpisana po tegorocznych wakacjach. Pewnym, niewielkim ratunkiem dla Metra może być fakt, że ostatnio procedury odbiorcze nowych stacji po stronie służb wojewody trwają coraz dłużej – jeśli ta tendencja utrzyma się, przewoźnik może „zyskać” nieco czasu.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Metro Warszawskie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony