Partnerzy serwisu:

Ile może przejechać naraz elektrobus? Iveco – 527 km

Jakub Dybalski 18.11.2019

Ile może przejechać naraz elektrobus? Iveco – 527 km
fot. Iveco
Iveco przetestowało swój model 12-metrowego autobusu elektrycznego na torze testowym w Ulm Iveco Bus E–Way by Heuliez przejechał 527 km na jednym ładowaniu i – jak chwali się producent – to najlepszy wynik seryjnego autobusu w branży.
Warto rzecz jasna pamiętać, że to wynik osiągnięty w warunkach testowych. Producent tłumaczy, że testy odbyły się 10 października na zamkniętym torze, rzecz jasna bez pasażerów. Autobus z bateriami o łącznej pojemności 350 kWh ruszył na tor o 10 rano i skończył jazdę tego samego dnia o 21.41. Korzystał z opon letnich, w czasie testów lekko padało i wiało, a temperatura wahała się między 10 a 15 stopni.

Autobus ruszył na trasę z całkowicie naładowanymi bateriami. Skończył z 4 proc. energii. Średnio jechał z prędkością 46,6 km/h bez włączonego ogrzewania i klimatyzacji.

Przejazd testowy znacząco różni się od ruchu w warunkach miejskich. Przy zakupie autobusów miasta często żądają statystyk zużycia energii według testu SORT2, czyli specjalnie zaprojektowanych badań symulujących ruch w warunkach rzeczywistych.

Na zasięg autobusu „na jednym ładowaniu” kluczowy wpływ ma rzecz jasna pojemność baterii. W uproszczeniu, można do pojazdu władować dużo ogniw, dzięki czemu pojedzie on dalej, ale po pierwsze będzie cięższy, a po drugie zabraknie w nim miejsca dla pasażerów. Dlatego z pewną ostrożnością należy podchodzić np. do testów amerykańskich producentów, którzy chwalą się przejazdem blisko 1,8 tys. km na jednym ładowaniu, ale pojazdem, do którego wpakowano baterie o pojemności 660 kWh, czyli takim, który pewnie na ulice miasta nigdy nie wyjedzie.

Autobus Iveco przynajmniej skorzystał z pakietu baterii o realnej wielkości, choć też bardzo dużego. Zwykle 12-metrowe elektrobusy jeżdżące po polskich miastach mają baterie o pojemności ok. 200 kWh. Nie chodzi powiem o bicie rekordów, a o zapewnienie możliwości pracy przez cały dzień, przy założeniu że autobus jest ładowany tylko w nocy. Jeśli model zakłada również doładowywanie w ciągu dnia, np. na pętli, baterie mogą być mniejsze.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Autobusy elektryczne
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony