Partnerzy serwisu:

GZM: Transport zbiorowy w mniejszych gminach przynosi korzyści także wielkim miastom

Kasper Fiszer 18.10.2021

GZM: Transport zbiorowy w mniejszych gminach przynosi korzyści także wielkim miastom
Autobus na obszarze Metropoliifot. Adrian Tync, lic. CC BY-SA 4.0
O współpracy z operatorami kolejowymi, włączaniu okolicznych gmin w sieć transportową Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i zmniejszaniu skali ruchu samochodowego w wielkich miastach mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Grzegorz Kwitek z zarządu GZM.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest organizatorem transportu publicznego nie tylko w 41 gminach, które wchodzą w jej skład, ale także w 15 kolejnych. – Mamy też kolejne wnioski gmin, które dotychczas nie organizowały komunikacji, a widzą korzyści, które osiągnęły mniejsze miejscowości w związku z integracją z siecią metropoitalną – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Zwracał uwagę na korzyści, jakie wynikają z jednolitych rozwiązań taryfowych.

Samochodów w dużych miastach jest za dużo

Podkreślał, że w związku z postępującą integracją taryfową z koleją mieszkańcy mniejszych gmin będą mogli podróżować z jednym biletem zarówno pociągiem, jak i autobusem dowozowym. Włączanie w struktury transportu GZM niewielkich miejscowości ma jednak przynosić korzyści także największym miastom regionu. Mieszkańcy mogą bowiem dogodnie dotrzeć do pracy czy szkoły transportem zbiorowym, a nie własnym samochodem, co zmniejsza negatywny wpływ transportu na środowisko i na życie w centrach Katowic, Gliwic czy Chorzowa.

Przedstawiciel GZM zwracał uwagę, że samorządy borykają się obecnie z problemami finansowymi dlatecgo część z nich odcuwa decyzję o uruchomieniu transportu na lata kolejne. – Widać jednak, że współpraca z mniejszymi miastami przynosi korzyści – stwierdził. Działania metropolii mają być przy tym ukierunkowane na odwrócenie wyraźnego trendu przesiadania się dojeżdżających z transportu zbiorowego do własnych samochodów.

Integracja z koleją szansą na skuteczną konkurencję z DTŚ


– Rozwinięta sieć dróg na naszym terenie (m.in. droga średnicowa pomiędzy Gliwicami a Katowicami) nie sprzyja transportowi publicznemu – ocenił Grzegorz Kwitek. Podkreśił, że GZM podejmuje działania wspólnie z miastami, których cele są podobne do tych wyznaczonych na poziomie metropolitalnym. Wskazywał tu m.in. na budowę centrów przesiadkowych z parkingami typu Park and Rde.

Członek zarządu GZM przyznał przy tym, że w celu zachęcenia do wyboru transportu zbiorowego konieczne jest wzbogacenie dotychczasowej oferty przewozowej. W związku z tym metropolia podjęła współpracę z Urzędem Marszałkowskim Województwa Śląskiego, Koejami Śląskimi i Polregio. – Wprowadziliśmy już bilet dobowy obowiązujący także w pociągach – usłyszeliśmy kodczas Kongresu Transportu Publicznego.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Kongres Transportu Publicznego
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony