Partnerzy serwisu:

GZM planuje rozwój kolei. Prawie 100 par kursów za pół roku, potem odtwarzanie rozebranych linii

Kasper Fiszer 26.05.2021

GZM planuje rozwój kolei. Prawie 100 par kursów za pół roku, potem odtwarzanie rozebranych linii
Pociąg na jednej z najważniejszych tras w aglomeracji i regioniefot. Kasper Fiszer
W grudniu tego roku po raz kolejny znacząco zwiększy się zaangażowanie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii w organizację transportu kolejowego. W kolejnych latach GZM chce przywracać zawieszone przed laty połączenia, wykorzystywać w ruchu pasażerskim odcinki towarowe, a nawet budować zupełnie nowe ciągi. Przygotowała więc 22 warianty rozwoju od relatywnie skromnych po kreślące wizję otwarcia szeregu nowych odcinków.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia poinformowała niedawno, że od grudnia tego roku będzie finansować kursowanie pociągów na trasach Gliwice – Bytom i Katowice – Sławków. Na drugim z odcinków nie będzie przy tym jedynym finansującym połączenia podmiotem. Województwo śląskie wraz z regionami ościennymi nadal będzie dotować kursy w ramach zbliżonej do obecnej oferty. GZM zapłaci natomiast za pięć dodatkowych par kursów w dni robocze i cztery pary w dni wolne. Przewoźnikiem pozostanie tam Polregio. Odcinek z Gliwic do Bytomia obsłużą zaś Koleje Śląskie.

Coraz większe nakłady na dodatkowe kursy

– Przy okazji planujemy włączyć Polregio w nasze rozwiązania biletowo-taryfowe – zapowiada Wojciech Dinges, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji i Transportu w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. GZM nadal będzie finansować też przewozy na dotowanych już trasach z Katowic do Dąbrowy Górniczej-Ząbkowic, Tychów-Lodowiska i Gliwic. Wydatki Metropolii na przewozy kolejowe z roku na rok rosną: w 2019 r. wyniosły 1,2 mln zł (pozwoliło to na uruchomienie 15 dodatkowych par pociągów), w 2020 – 6 mln zł (40 połączeń), w 2021 – 9,2 mln zł (48 połączeń), a na rok 2022 szacowane są na poziomie 17 mln zł (98 połączeń). Przyszłoroczne wydatki będą wyższe niż założone w wieloletniej prognozie finansowej (15 mln zł), bo zwiększona została liczba przewidzianych do uruchomienia kursów.

Nasz rozmówca zapewnia, że kolej – a patrząc szerzej, transport szynowy – ma stać się kręgosłupem komunikacyjnym całej Metropolii. W związku z tym opracowywane są kierunki rozwoju kolei metropolitalnej w dłuższej perspektywie czasowej. Zaprezentowana wcześniej koncepcja przygotowana przez Politechnikę Śląską przewidywała cztery warianty obsługi. – Obecnie weszliśmy już w szczegóły i w ramach projektu Wstępnego Studium Wykonalności Kolei Metropolitalnej omawiamy 22 warianty, pomiędzy którymi są i te wcześniejsze, z koncepcji Politechniki – tłumaczy przedstawiciel GZM. Różnią się one pomiędzy sobą zakładanym stopniem rozwoju infrastruktury – zarówno kolejowej, jak i tramwajowej.

Nawet warianty skromniejsze zakładają odtwarzanie połączeń po latach przerwy

Część z wariantów jest określana przez Wojciecha Dingesa jako skromniejsza i docelowo tańsza. – Zakładają one wykorzystanie w większości istniejącej sieci kolejowej, nawet towarowej, lub śladów linii wraz z niezbędnymi uzupełnieniami – tłumaczy. – Inne warianty kreślą śmielsze i droższe plany uzupełnienia tych tras o zupełnie nowe linie – dodaje. Przypomina także, że GZM złożyła do programu Kolej Plus aż trzynaście wniosków dotyczących dofinansowania praz planistycznych obejmujących sześć odcinków i siedem punktów (np. stacji). Na ostateczny kształt kolei metropolitalnej wpłynie też realizacja planów dobudowy drugiej pary torów na odcinkach Katowice – Gliwice oraz Będzin – Katowice – Tychy. Miałyby one obsługiwać wyłącznie ruch aglomeracyjny.

GZM ma więc plany przywrócenia ruchu pasażerskiego na odcinkach wykorzystywanych dziś wyłącznie w ruchu towarowym (np. Gliwice – Ruda Śląska-Kochłowice – Katowice, Katowice – Katowice-Murcki – Tychy, Katowice – Siemianowice Śląskie – Bytom). Wstępnie planowana jest też odbudowa linii w dawnych śladach (np. Pyskowice – Pyskowice Miasto, Bytom – Ruda Śląska-Chebzie, Dąbrowa Górnicza-Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza-Gołonóg). Rozważana jest także budowa zupełnie nowych odcinków. – Oprócz tego dyskutowane są plany budowy przystanków – usłyszeliśmy w GZM.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony