Partnerzy serwisu:

Grzymowicz: Naprawdę możemy powiedzieć: rewolucja!

Martyn Janduła 25.10.2016

Grzymowicz: Naprawdę możemy powiedzieć: rewolucja!
fot. Martyn Janduła
Podczas tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego nie mogło zabraknąć prezydenta Olsztyna. Rok temu tramwaje ze stolicy Warmii i Mazur uzyskały od portalu transport-publiczny.pl nagrodę w kategorii projekt roku. Teraz Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna opowiadał zgromadzonym o pierwszych wnioskach z funkcjonowania nowego środka transportu.
– Układ komunikacyjny nastawiony jest na to, żeby Olsztyn był miastem, które wychodzi na przeciw oczekiwaniom w zakresie transportu publicznego. Naprawdę możemy powiedzieć: rewolucja! – rozpoczął swoje przemówienie Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. – Nie zawsze mieszkańcy byli z tego zadowoleni, albo są nadal – dodaje.

Po raz kolejny przewija się historia miasta w połączniu ze środkiem szynowym, który funkcjonował w Olsztynie już od 1907 r. Przestał istnieć w 1965 r., kiedy to wycofano wozy ze względu na ich zużycie techniczne i brak środków na ich utrzymanie. Potem pojawiły się trolejbusy, by w konsekwencji pozostał już tylko sam autobus. – Jeżeli nie ma priorytetu, nie mamy dedykowanych pasów, to autobus musi stać w korkach tak samo, jak stoją samochody – mówi Grzymowicz.

W 2007 r. Olsztyn postanowił wykorzystać szansę, jaka pojawiła się wraz ze środkami z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na rozwój systemu transportu zbiorowego. Analiza wielowariantowa wskazała, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie wybudowanie tramwaju i rozwijanie autobusów. I właśnie taki wariant Olsztyn konsekwentnie realizuje. Na lata 2012-2015 przypada czas, kiedy do miasta wracają tramwaje. – Dzisiaj mieszkańcy Olsztyna mają do dyspozycji trzy linie tramwajowe na osi południe-północ. To jest linia dwutorowa biegnąca od największych osiedli mieszkaniowych do dworca głównego, do tego dwie odnogi do Śródmieścia i druga prowadząca na naszą największą uczelnię – wymienia prezydent.

Jest więcej chętnych

Jak podaje Grzymowicz, liczba korzystających z transportu publicznego, patrząc na ostatnie 9 miesięcy, w porównaniu do roku ubiegłego, wzrosła o około 10%. – Wzrost jest zasługą naszych tramwajów – zauważa Grzymowicz. – Tam gdzie tramwaj jedzie, tam mieszkańcy są bardzo zadowoleni i z niego korzystają – dodaje.

Prezydent nie ukrywa, że to za sprawą tramwajów udało się przebudować znacznie układ komunikacyjny miasta. – W centrum zlikwidowaliśmy tak zwany ściek komunikacyjny jakim były dwie jezdnie po dwa pasy. Ograniczyliśmy jezdnię do głównej ulicy wprowadzając trambuspas z jednym pasem dla pojazdów indywidualnych w każdą ze stron – wyjaśnia Grzymowicz.

W ramach inwestycji powstały również w mieście buspasy jak i Inteligentny System Sterowania Ruchem, który zdobywa już nagrody zarówno w Polsce jak i za granicą. – Niestety, część mieszkańców nie jest z niego zadowolona, ponieważ uważa, że jest pokrzywdzona. Mówię o tych, którzy jeżdżą samochodami, oczywiście często w pojedynkę – wyjaśnia. – Tramwaj ma bezwzględne pierwszeństwo na wszystkich skrzyżowaniach przez które przejeżdża. Oczywiście odbywa się to w części kosztem transportu indywidualnego, ale też rozmawiamy o przyjaznym i zrównoważonym transporcie – dodaje.

Dalsza rozbudowa

Olsztyn deklaruje rozbudowę obecnego systemu tramwajowego. Projekty nie zakończą się jednak na rozwju tego jednego środka transportu. – W planach są budowy kolejnych buspasów na ulicach, które zmodernizujemy – zapowiada prezydent. Tutaj przede wszystkim chodzi o ul. Partyzantów. Dodatkowo Olsztyn przygotuje dziesięć projektów ścieżek rowerowych. Jak zauważa Grzymowicz, ta forma przemieszczania się, jest w mieście bardzo popularna wśród mieszkańców.

– Olsztyn jest miastem czystym, ale to nie oznacza, że mielibyśmy zapomnieć, że tak zwana niska emisja u nas nie występuje – podkreśla. Olsztyn boryka się z problemem przerostu liczby samochodów na tysiąc mieszkańców. Obecnie ten współczynnik wynosi ok. 500 pojazdów. – To jest sporo jak na Olsztyn i uważamy, że liczba samochodów powinna w bliższej perspektywie ulec zmniejszeniu. Musimy więc prowadzić politykę, która będzie uwzględniała po prostu preferencje dla transportu publicznego – i taką staramy się realizować – podkreśla prezydent Olsztyna.

W tym miejscu Grzymowicz zapowiada odpowiednią politykę parkingową, a jednocześnie zapowiada ograniczenia w ruchu. – W tej chwili przygotowujemy całe Stare Miasto i Śródmieście do strefy tempo 30, bo uważamy, że takie rozwiązania to są rozwiązania przyjazne dla naszych mieszkańców i po prostu przywracające przestrzeń publiczną dla pieszych, rowerzystów, a więc tych słabszych użytkowników ruchu – kończy.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
KTP 2016
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony