Grudziądz: Plany rozbudowy sieci nie zostaną zrealizowane w ramach KPO

Tramwaj w Grudziądzufot. Mateuszgdynia, lic. CC BY-SA 4.0
Komunikacja
Samorząd Grudziądza przedstawił swój plan rozbudowy sieci tramwajowej. Na razie trudno jednak wskazać, kiedy zostanie on zrealizowany – miasto nie będzie się ubiegać o środki na ten cel w ramach Krajowego Planu Odbudowy, który ma pomagać gospodarce w niwelowaniu skutków pandemii. W kolejnych latach kontynuowany ma być natomiast program modernizacji torowisk.
– Nasze miasto nie planuje obecnie finansowania inwestycji w sieć tramwajową z Krajowego Planu Odbudowy – mówi Karol Piernicki, rzecznik prasowy prezydenta Grudziądza. Samorząd zgłosił już listę proponowanych projektów, na której nie znalazło się żadne zadanie z tego zakresu. Nasz rozmówca zapewnia jednocześnie, że lokalne władze od wielu lat pamiętają o konieczności rozwoju komunikacji szynowej.
Są plany rozbudowy, ale nie ma konkretnych dat
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego przewidują zresztą rozbudowę sieci torowisk. Przedłużona miałaby zostać linia kończąca się dziś pętlą Rządz. Z osiedla o tej samej nazwie trasa biegłaby ulicami Konstytucji 3 Maja i Drogą Mazowiecką do Drogi Toruńskiej, gdzie zlokalizowany ma zostać nowy kraniec (również w formie pętli). Obecnie spora część istniejącej sieci – ul. Toruńska, Chełmińska oraz torowisko w os. Rządz – jest właśnie modernizowana. – To najistotniejsze dla miasta inwestycje – podkreśla nasz rozmówca.
– Na najbliższe lata przewidujemy modernizację torowisk w ul. 23 Stycznia, Focha i Dworcowej (do zajezdni tramwajowej) – informuje przedstawiciel samorządu. Plany przewidują także przygotowanie dokumentacji projektowej i modernizację torowiska od ul. Gdyńskiej do Marcinkowskiego. Nie wiemy natomiast, kiedy potencjalnie mogłyby ruszyć prace budowlane przy nowym fragmencie wybiegającym za osiedle Rządz.
Rozwiązany problem stanu technicznego torowisk
– Powyższe plany inwestycyjne w połączeniu z przeprowadzoną oraz trwającą modernizacją torowisk w pełni rozwiązują problem stanu infrastruktury torowej – podkreśla Karol Piernicki. Dodajmy, że anonsowana modernizacja odcinka do dworca może wkrótce skutkować dużymi utrudnieniami w funkcjonowaniu tramwaju. Jest to bowiem jedyne połączenie bazy MZK z resztą sieci.
Grudziądz jest najmniejszym polskim miastem eksploatującym odrębną sieć tramwajową. Długość wszystkich odcinków to ok. 9 km. W stałym układzie połączeń funkcjonuje tylko jedna linia tramwajowa – co nieco zaskakujące, oznaczona numerem 2.
Są plany rozbudowy, ale nie ma konkretnych dat
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego przewidują zresztą rozbudowę sieci torowisk. Przedłużona miałaby zostać linia kończąca się dziś pętlą Rządz. Z osiedla o tej samej nazwie trasa biegłaby ulicami Konstytucji 3 Maja i Drogą Mazowiecką do Drogi Toruńskiej, gdzie zlokalizowany ma zostać nowy kraniec (również w formie pętli). Obecnie spora część istniejącej sieci – ul. Toruńska, Chełmińska oraz torowisko w os. Rządz – jest właśnie modernizowana. – To najistotniejsze dla miasta inwestycje – podkreśla nasz rozmówca.
– Na najbliższe lata przewidujemy modernizację torowisk w ul. 23 Stycznia, Focha i Dworcowej (do zajezdni tramwajowej) – informuje przedstawiciel samorządu. Plany przewidują także przygotowanie dokumentacji projektowej i modernizację torowiska od ul. Gdyńskiej do Marcinkowskiego. Nie wiemy natomiast, kiedy potencjalnie mogłyby ruszyć prace budowlane przy nowym fragmencie wybiegającym za osiedle Rządz.
Rozwiązany problem stanu technicznego torowisk
– Powyższe plany inwestycyjne w połączeniu z przeprowadzoną oraz trwającą modernizacją torowisk w pełni rozwiązują problem stanu infrastruktury torowej – podkreśla Karol Piernicki. Dodajmy, że anonsowana modernizacja odcinka do dworca może wkrótce skutkować dużymi utrudnieniami w funkcjonowaniu tramwaju. Jest to bowiem jedyne połączenie bazy MZK z resztą sieci.
Grudziądz jest najmniejszym polskim miastem eksploatującym odrębną sieć tramwajową. Długość wszystkich odcinków to ok. 9 km. W stałym układzie połączeń funkcjonuje tylko jedna linia tramwajowa – co nieco zaskakujące, oznaczona numerem 2.
Komentarze: