Partnerzy serwisu:

Grudziądz otrzyma dworzec systemowy. Czy to wystarczy?

Witold Urbanowicz 02.08.2019

arrow
arrow
Grudziądz otrzyma dworzec systemowy. Czy to wystarczy?
fot. Kudak, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Grudziądz otrzyma dworzec systemowy. Czy to wystarczy?
Grudziądz otrzyma dworzec systemowy. Czy to wystarczy?
Grudziądz otrzyma dworzec systemowy. Czy to wystarczy?
Grudziądz otrzyma dworzec systemowy. Czy to wystarczy?
PKP SA planują zburzyć istniejący dworzec kolejowy w Grudziądzu. Jego miejsce ma zastąpić tzw. dworzec systemowy, który charakteryzuje się niewielką kubaturą. Pojawiają się obawy, czy taki obiekt będzie wystarczający dla 95-tysięcznego miasta, zwłaszcza w kontekście planowanych linii kolejowych związanych z CPK. – Powierzchnia obiektu ma być dostosowana do liczby pasażerów – zapewnia Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z biura prasowego PKP SA.
Obecny dworzec w Grudziądzu został oddany do użytku w połowie lat 60. XX w. Obiekt – w obecnym stanie – nie stanowi najlepszej wizytówki miasta. Obecnie dworzec obsługuje znacznie mniejsze potoki podróżnych – w związku z relatywnie niewielkim znaczeniem grudziądzkiego węzła kolejowego, którego znaczenie systematycznie maleje (od 2009 r. nie obsługuje już pociągów dalekobieżnych). Część powierzchni zajmuje Biedronka.

Niedawno przedstawiciele PKP SA, w obecności przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i wojewody, zapowiedzieli budowę w Grudziądzu tzw. innowacyjnego dworca systemowego o powtarzalnych rozwiązaniach i konstrukcji. "Innowacyjny Dworzec Systemowy to parterowy budynek, w którym są stosowane rozwiązania proekologiczne, takie jak użycie paneli fotowoltaicznych, odzyskiwanie wody deszczowej do spłukiwania toalet, oświetlenie LED czy pompy ciepła" – zachwalają PKP SA. – Nowy budynek dworca w Grudziądzu stanie w miejscu istniejącego obiektu, który ma zostać zburzony – informuje Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z biura prasowego PKP SA. Na czas prac podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego. Lokalizacja przejścia podziemnego, które obecnie łączy się z budynkiem, ma pozostać niezmieniona.

Dotychczas zrealizowane dworce systemowe charakteryzują się dosyć niewielką kubaturą. Pojawiają się obawy, czy taki obiekt będzie wystarczający dla 95-tysięcznego miasta – zwłaszcza wobec planów poprowadzenia przez Grudziądz jednej ze „szprych” CPK, czyli nowej trasy z południa do Gdańska. – W tej chwili trwają analizy dotyczące kształtu i wielkości nowego obiektu. Planujemy, aby powierzchnia poczekalni była dostosowana do liczby podróżnych na danej linii kolejowej – zapewnia Rudzińska-Rdzanek.

Po publikacji tego artykułu przedstawiciele PKP SA skontaktowali się z nami raz jeszcze. Jak zapewniają, kształt budynku nie jest przesądzony. Nie wiadomo nawet, czy wbrew pierwotnym zapowiedziom w ogóle powstanie obiekt w formie... dworca systemowego. – Powierzchnia obiektu ma być dostosowana do liczby pasażerów, więc możliwe, że dworzec nie zostanie wybudowany w formule IDS, tylko jako większy obiekt, odpowiadający potrzebom podróżnych – mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek.
 
Przedstawicielka PKP SA podkreśla, że inwestycja została dopiero włączona do programu inwestycji dworcowych, a harmonogram jest w trakcie opracowywania. – Aktualnie inwestycja jest w przygotowaniu do postępowania przetargowego. Inwestycja jest w procesie uzgodnień ze spółkami miejskimi oraz spółkami grupy PKP SA, w tym PKP PLK. Po uzyskaniu wiążących informacji, zamawiający uwzględni je w postępowaniu przetargowym. Projektant, który będzie realizował dokumentację projektową, będzie miał w zakresie zaproponowanie trzech wariantów koncepcji wizualnej budynku – mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek.

Aktualizacja godz. 14:30

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony