Partnerzy serwisu:

Gorzów Wlkp.: Zamiast podwyżki cen biletów – cięcia oferty

Witold Urbanowicz 12.01.2022

Gorzów Wlkp.: Zamiast podwyżki cen biletów – cięcia oferty
fot. Bartłomiej Nowosielski / UM Gorzów
Gorzów Wielkopolski zapowiada „konieczność racjonalizacji oferty przewozowej”. To efekt utrzymującej się mniejszej liczby podróżnych oraz lawinowo rosnących kosztów. Liczba kursów na kilku liniach autobusowych zostanie ograniczona, rzadziej przez cały dzień będą jeździć też tramwaje. W lipcu zaś mają już jeździć wszystkie trzy linie tramwajowe.
Jak wskazuje Gorzów, już szereg miast zawiesił funkcjonowanie linii autobusowych i tramwajowych bądź zdecydował się na podwyżki cen biletów. „Problemy biorą się ze znacznego spadku liczby pasażerów, spowodowanego pandemią” oraz z powodu „gwałtownego wzrostu cen paliwa i energii elektrycznej” – przekonuje samorząd Gorzowa.

Gorzów wylicza, że w ostatnich latach finansowanie komunikacji rosło lawinowo – z ponad 38 mln zł w 2015 r. do ponad 53 mln zł w 2021 r. Jednocześnie spadły przychody ze sprzedaży biletów – z 17,7 mln zł w 2015 r. do ok. 10,5 mln zł w 2021 r. (prognoza). Ten rok zapowiada się jeszcze trudniej. Rekompensata z budżetu wyniesie ponad 57 mln zł, ale to nie wystarczy. „Przy gwałtownym i wysokim wzroście cen paliwa i energii elektrycznej – dochody ze sprzedaży biletów – będące zapłatą za usługi tych mieszkańców, którzy korzystają z przewozów – będą w stanie sfinansować jedynie koszty paliwa i energii elektrycznej. Dodatkowym źródłem ryzyka jest w dalszym ciągu niepewna sytuacja pandemiczna. Inne niezbędne do ponoszenia koszty to m.in. wynagrodzenie pracowników, części i podzespoły do napraw taboru, amortyzacja, ubezpieczenia czy usługi sprzątania, ochrony i wiele innych – muszą oprzeć się na rekompensacie z budżetu miasta” – przekonuje samorząd.

Gorzów uznał, że lepszym rozwiązaniem będzie „racjonalizacja oferty przewozowej” w związku z trwającymi ograniczeniami, wciąż wpływającymi na ograniczenie liczby pasażerów. Praca przewozowa zostanie obniżona o około 10%. Po godzinach szczytu zmniejszona zostanie częstotliwość kursowania linii 104, 124, 126. Ponadto zostanie zmniejszona liczba kursów linii 113, 121, 128, 134 oraz nocnych. W razie potrzeb w dni nauki szkolnej zostaną uruchomione dodatkowe kursy w tzw. mikroszczycie – czyli w porach dojazdu do szkół i zakładów na terenie KSSE. Do tego linia tramwajowa 1 i zastępcza autobusowa T2 również będą jeździć rzadziej – co 15 minut, również w szczycie, zamiast co 10 minut. Jednocześnie Gorzów zapowiada, że od lipca do dyspozycji pasażerów będą już wszystkie trzy linie tramwajowe.

Jednocześnie miasto zapewnia, że komunikacja pozostaje priorytetem, o czym świadczą prowadzone inwestycje. Gorzów wskazuje, że opracowywany plan zrównoważonej mobilności miejskiej (SUMP), obejmujący także okolice Gorzowa Wielkopolskiego, ma stanowić koncepcję zintegrowanego i zrównoważonego planowania mobilności. W tym roku mają też zostać przeprowadzone badania, które umożliwią „optymalizację sieci komunikacji miejskiej w celu zwiększenia jej efektywności”. Samorząd liczy, że tym samym komunikacja miejska, która będzie „stworzona na miarę możliwości i oczekiwań”, powinna „ograniczyć skokowy wzrost kosztów jej funkcjonowania również w latach przyszłych”.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Koronawirus a transport