Partnerzy serwisu:

Gogoro na rynkach globalnych. Cicha rewolucja w elektromobilności

Tomasz Śniedziewski 18.02.2022

Gogoro na rynkach globalnych. Cicha rewolucja w elektromobilności
fot. Gogoro
Po Tajwanie, również użytkownicy w Indonezji, Chinach i Indiach będą korzystać z systemu wymiany baterii motocyklowych przygotowanego przez firmę Gogoro. Rozpowszechnienie się systemu w regionie, gdzie to dwa koła a nie samochody są podstawą transportu, daje szansę na przeprowadzenie rewolucji w dziedzinie elektromobilności.
Podczas gdy słowo “elektromobilność” przywodzi nam na myśl samochody marki Tesla, czy elektryczne pojazdy innych producentów aut, dla mieszkańców wielu krajów Azji Południowej czy Azji Południowo-Wschodniej, podstawą transportu są dwa koła. Według The Pew Research Center z 2015 r., w krajach takich jak Tajlandia, Wietnam, Indonezja czy Malezja średnio osiem na 10 osób posiada motocykl. W tym samym czasie samochody są dobrem, na które pozwolić może sobie niewielu - w Bangladeszu, jak wynika z tych samych badań, właścicielami samochodów było tylko 2 proc. populacji. Choć od prezentowanego badania minęło już wiele lat, nie wydaje się aby przez ten czas trend uległ zmianie - motocykle dzięki niższej cenie zakupu oraz eksploatacji wciąż traktowane są jako główny środek transportu w wielu zatłoczonych metropoliach Azji, a trwająca pandemia koronawirusa, która wpłynęła na wzrost cen samochodów, tylko zmniejszyła ich dostępność. Jeśli dodać do tego liczbę mieszkańców takich krajów jak Chiny, gdzie 60 proc. populacji posiada motocykl, Indii, gdzie posiadanie motocykla deklaruje 47 proc. mieszkańców czy Pakistanu, gdzie 43 proc. ludności jest właścicielem jednośladów z silnikiem, staje się jasne, że w skali globalnej to zmiana silników ze spalinowych na elektryczne w jednośladach, a nie tylko w samochodach, może mieć kluczowe znaczenie w redukcji emisji.

Tesla w świecie jednośladów


Właśnie rynek pojazdów jednośladowych planuje zrewolucjonizować firma Gogoro z Tajwanu, która podczas targów Consumer Electronics Show (CES) w Las Vegas w 2015 r. zaprezentowała pierwszą generację skuterów elektrycznych określanych przez producenta mianem Smartscooter. Wady i zalety tego produktu, jako jedyni w Polsce prezentowaliśmy w 2018 r. w ramach rocznego testu na łamach Transportu Publicznego

W sprzedaży skuterów na rynku Tajwanu, firma Gogoro przyjęła strategię biznesową analogiczną do przyjętej przez Teslę, jako pierwszy oferując produkt premium, którym jest pierwsza generacja skutera, odznaczająca się futurystycznym kształtem oraz szkieletem zbudowanym w pełni z aluminium, a następnie rozszerzając ofertę o produkty bardziej dostępne cenowo dla szerszej rzeszy konsumentów. Obecnie na rynku tajwańskim producent oferuje siedem linii produktów, poczynając od skuterów nastawionych na wysokie, sportowe osiągi, poprzez niewielkie skutery, zasilane pojedynczą baterią, przeznaczone do wygodnego przemieszczania się w zatłoczonych metropoliach.

Infrastruktura energetyczna fundamentem zmian


Produkcja i sprzedaż skuterów nie jest jednak celem Gogoro, a jedynie jednym z narzędzi pozwalającym przeprowadzić zieloną rewolucję. Co więcej, jeśli wsłuchać się w wypowiedzi przedstawicieli spółki, w tym Horace Luke, współzałożyciela i prezesa Gogoro, oczkiem w głowie firmy jest sieć energetyczna Gogoro, oparta na wymianie baterii napędzających skutery w jednej z licznych stacji GoStation, możliwych do zlokalizowania przez użytkowników przy pomocy aplikacji mobilnych.

Na naszym smartfonie możemy sprawdzić ile naładowanych baterii jest w wybranej przez nas lokalizacji, jak do niej dojechać oraz, w razie potrzeby, zarezerwować parę baterii. Wymiana odbywa się poprzez umieszczenie baterii z naszego skutera w wolnych slotach, po czym po kilku sekundach ze stacji wymiany wysuwają się zamienne baterie, które możemy załadować do naszego pojazdu. Wraz w wymianą “paluszkow”, do sieci Gogoro przenoszone są dane z naszego skutera, które podczas użytkowania gromadzone są właśnie w bateriach. Zdaniem pomysłodawców, ten system jest hybrydowym zastosowaniem systemu sharing economy. Dzielenie się skuterem byłoby dla Tajwańczyków zbyt dużym wyzwaniem, gdyż skuter wciąż postrzegany jest jako bardzo indywidualna rzecz, wyjaśniają przedstawiciele Gogoro, jednak napędzające go baterie należą są już elementem w całości podlegającym założeniom sharing economy. By z nich korzystać, możemy przystąpić do planu abonamentowego, podobnego do tego stosowanego przez operatorów telefonicznych czy internetowych - wybieramy plan abonamentowy z ceną wyliczoną w oparciu o liczbę przejechanym w każdym miesiącu kilometrów, a za każdy przejechany kilometr ponad limit pobierana jest dodatkowa opłata. Z punktu widzenia konsumentów, zaletą systemu, poza tym, że nie musimy zajmować się samodzielnym ładowaniem baterii, jest to, że koszty kupna nowych baterii i recyclingu starych, przejmuje operator, czyli Gogoro.

Zielona rewolucja, która dokonuje się na naszych oczach

Podczas naszego testu Gogoro w 2018 r.  korzystać mogliśmy z ponad 400 stacji GoStation. Pod koniec 2021 r. ich liczba wynosiła już ponad 2,2 tys. i wiele wskazuje na to, że w 2022 r. ich liczba przewyższy liczbę stacji paliw na wyspie, których liczba wynosi niecałe 2,5 tys.

Inwestycja w budowę własnej infrastruktury energetycznej pozwoliła Gogoro osiągnąć dominującą pozycję na rodzimym rynku Tajwanu. Wygoda sieci GoStation spowodowała, że także inni producenci skuterów nawiązali współpracę z Gogoro, oferując napęd elektryczny zasilany wymiennymi bateriami Gogoro we własnych skuterach. Pierwszym partnerem była znana japońska firma Yamaha, która po latach współpracy z Gogoro, na marzec tego roku planuje debiut kolejnego już modelu swojego skutera wykorzystującego infrastrukturę GoStation. Inni producenci skuterów, którzy postawili na partnerstwo z Gogoro to Aeon, eMoving, PGO oraz Suzuki, co powoduje iż sieć energetyczna Gogoro stała się de facto standardem elektromobilności na Tajwanie.

O tym, że konsumenci cenią sobie wygodę sieci energetycznej GoStation świadczy fakt, że pod względem rejestracji nowych pojazdów elektrycznych na Tajwanie w pierwszych 11 miesiącach 2021 r. firma Gogoro niemal zmiażdżyła konkurencję, dostarczając łącznie prawie 63,4 tys. skuterów elektrycznych. Druga na liście firma Aeon dostarczyła ponad 7,2 tys. pojazdów elektrycznych. Oznacza to, że Gogoro wraz z partnerami dysponowali 94,3 proc. udziałem w rynku skuterów elektrycznych. Dwaj tajwańscy producenci, KYMCO oraz SYM, którzy nie współpracują z Gogoro stawiając na własne rozwiązania w zakresie elektromobilności, zarejestrowali w pierwszych 11 miesiącach 2021 r, odpowiednio niecałe 2 tys oraz 621 pojazdów elektrycznych. Od wielu miesięcy dynamika sprzedaży skuterów elektrycznych na Tajwanie rośnie szybciej niż dynamika sprzedaży skuterów spalinowych, co w dużej mierze jest zasługą firmy Gogoro.

W kierunku nowych rynków

W annałach firmy, rok 2021 może zostać odnotowany jako przełomowy. W kwietniu 2021 r. ogłoszone zostały plany wejścia na gigantyczny rynek Indii w partnerstwie z Hero Motorcorp, największym producentem motocykli na świecie. Od momentu powstania w 1980 r., producent z Indii sprzedał już ponad 100 mln jednośladów, a kolejne 100 mln pojazdów planuje sprzedać do końca obecnej dekady. Dzięki współpracy z Gogoro, to standard GoStation będzie napędzał pojazdy elektryczne powstające w fabrykach Hero Motorcorp.

Kolejną trudną do przeceniania wiadomością było przedstawienie planów wejścia na rynek Chin, ogłoszone w maju 2021 r. Na rynku Państwa Środka Gogoro stworzy partnerstwo joint-venture z firmami Yadea, największym producentem skuterów elektrycznych na świecie oraz Dachangjiang Group (DCJ), największym producentem pojazdów jednośladowych w Chinach, co pozwoli na pojawienie się stacji GoStation w Chinach.

W czerwcu 2021 r. Gogoro ogłosiła nawiązanie współpracy z tajwańskim gigantem Foxconn, znanym dostawcą części do produkcji m. in. sprzętu Apple. Partnerstwo z Foxconn może być fundamentem umożliwiającym wejście na nowe rynki, m. in. dzięki temu, iż firma sama wytwarza baterie, w przeciwieństwie do innych producentów, polegających na poddostawcach. Dla firmy Foxconn, która od pewnego czasu stara się rozszerzyć działalność, wchodząc m. in. na rynek pojazdów elektrycznych partnerstwo z Gogoro stanowi szansę zadomowienia się na rynku jednośladów.

Listopad 2021 r. przyniósł partnerstwo Gogoro z firmą Gojek, otwierającą dostęp do Indonezji, trzeciego największego rynku motocyklowego świata. Już w grudniu w Dżakarcie pojawiły się pierwsze stacje GoStation, a skutery Gogoro 2 były testowane przez lokalnych kurierów.

Ważną transakcją umożliwiającą kapitalizację Gogoro było połączenie z Poema Global Holdings Corp., otwierającym producentowi drogę na giełdę nowojorską.

- Po niesamowitym roku osiągnięć, takich jak 4 mld km przejechanych naszymi skuterami i ponad 200 mln wymian baterii od 2015 r. oraz ekspansji do Indonezji, Chin, a niedługo również Indii, jesteśmy bardzo podekscytowani tym, co przyniesie 2022 r. - deklaruje tajwański producent i wylicza, że dzięki ekspansji będzie obecnym na rynku ponad 500 mln użytkowników jednośladów.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony