Partnerzy serwisu:

Gmina Zgierz: Perspektywy dla tramwaju 46 są mgliste

Kasper Fiszer 19.01.2021

Gmina Zgierz: Perspektywy dla tramwaju 46 są mgliste
Tabor obsługujący dawniej linię ozorkowskąfot. Kasper Fiszer
Wszystko wskazuje na to, że rok 2021 nie przyniesie żadnych konkretnych działań inwestycyjnych związanych z nieczynną od trzech lat linią tramwajową 46 Łódź – Zgierz – Ozorków. Gmina Zgierz organizuje natomiast własne linie autobusowej komunikacji gminnej.
Niedawno informowaliśmy na naszych łamach o planowanym przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego zleceniu opracowania, które ma wykazać m.in. zasadność inwestycji w nieczynną infrastrukturę tramwajowej linii 46 Łódź – Zgierz – Ozorków. Wydaje się jednak pewne, że w tym roku nie zostaną podjęte żadne konkretne prace, które dawałyby jasną perspektywę wznowienia ruchu. Gmina wiejska Zgierz, która pełniłaby kluczową rolę w procesie odtwarzania połączenia, nie zarezerwowała bowiem na ten cel środków w swoim budżecie.

Kolejny rok bez wydatków na tramwaj

Od chwili zawieszenia przewozów władze miast Zgierz i Ozorków deklarowały starania o remont i możliwość wyasygnowania w dłuższej perspektywie czasowej pewnych środków – choćby na wkład własny inwestycji. Te samorządy w praktyce nie są jednak w stanie doprowadzić do reaktywacji bez udziału leżącej pomiędzy miastami gminy Zgierz. Ta jest bowiem właścicielem torowiska na długim odcinku. Tymczasem stanowisko tej jednostki było i jest niejednoznaczne.

Z jednej strony gmina nigdy nie wykluczyła przeprowadzenia remontu. Z drugiej jednak nie złożyła nigdy konkretnych deklaracji finansowych, czemu zresztą trudno się dziwić. Wartość prac, jakie trzeba by przeprowadzić, mogłaby być zbliżona do rocznego budżetu samorządu, a układ leżących w gminie miejscowości i instytucji sprawia, że tramwaj nie wydaje się kluczowy dla zaspokojenia interesów mieszkańców. Tramwaj przejeżdżał przez obszar gminy w zasadzie tranzytem i choć oczywiście zabierał podróżnych z położonych tam przystanków, było ich stosunkowo niewielu.

Gmina utrzymuje własną komunikację autobusową

Samorząd nie odpowiedział na nasze pytania dotyczące planów względem tramwaju, ale istotnych informacji w tej sprawie dostarcza przyjęty w ostatnich dniach grudnia budżet na rok 2021. Założenia inwestycyjne na najbliższych dwanaście miesięcy nie przewidują bowiem wydatków związanych z tramwajem. Nie oznacza to przy tym, że gmina nie zakłada jakichkolwiek nakładów na transport zbiorowy – przeciwnie, poza funkcjonowaniem komunikacji zastępczej wzdłuż linii tramwajowej samorząd organizuje także cztery własne linie.

Na tle innych jednostek o podobnym charakterze oferta wydaje się dość szeroka: autobusy Gminnego Zakładu Komunalnego dojeżdżają ze Zgierza do Grotnik i Ustronia (to dwie sąsiadujące ze sobą miejscowości głównie o charakterze letniskowym), Rosanowa i Dąbrówki, Brachowic oraz Szczawina. Pomimo dość ograniczonej liczby kursów czy rezygnacji z ich utrzymywania w dni wolne można powiedzieć, że gminne połączenia istotnie ograniczają zjawisko wykluczenia transportowego, a zasięg sieci GZK został w ostatnich latach rozszerzony.

Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony