Partnerzy serwisu:

Gliwice: Za rok otwarcie centrum przesiadkowego przy dworcu PKP

Kasper Fiszer 24.09.2021

Gliwice:  Za rok otwarcie centrum przesiadkowego przy dworcu PKP
fot. R.Neumann/UM Gliwice
Toczą się prace przy budowie centrum przesiadkowego w okolicach gliwickiego dworca kolejowego. Ma ono zintegrować komunikację miejską z autobusami dalekobieżnymi i koleją. W ramach inwestycji zlikwidowany zostanie kolejny fragment torowiska nieczynnej linii tramwajowej.
Najważniejszym ze związanych ściśle z funkcjonowaniem transportu publicznego przedsięwzięć infrastrukturalnych realizowanych przez samorząd Gliwic jest budowa centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym. Ma ono skupiać autobusy miejskie, regionalne, krajowe i międzynarodowe. Przy stacji powstanie też parking oraz infrastruktura rowerowa. Lokalne władze liczą, że otwarcie węzła pomoże w zwiększeniu roli komunikacji kolejowej i stanie się istotnym krokiem w kierunku rewitalizacji centrum miasta.

Centrum zarówno dla pasażerów autobusów, jak i dla kierowców samochodów

– Centrum przesiadkowe powstanie po północnej stronie dworca PKP, z którym zostanie połączone tunelem – mówi Łukasz Oryszczak, rzecznik prasowy prezydenta Gliwic. Teren, na którym zlokalizowane zostaną perony autobusowe, ma zostać zadaszony. O najbliższych odjazdach poinformuje system tablic, na których znajdziemy też dane dotyczące ruchu kolejowego. W wiatach będzie można natomiast pozostawić rower. Dla cyklistów zostaną zorganizowane także punkty napraw.

Jeśli zostanie utrzymane obecne tempo prac, a pogoda będzie sprzyjała prowadzeniu robót, obiekt ma zostać oddany do użytku za rok. – Zakończono już wykonywanie konstrukcji nośnej przyszłego budynku usługowego, a obecnie powstaje tam konstrukcja dachu – relacjonuje nasz rozmówca. W budynku przeznaczonym do obsługi pasażerów toczą się zaś roboty związane m.in. z aluminiową elewacją czy instalacjami. Trwają prace związane z zadaszeniem, zakończyly się natomiast te dotyczące murów oporowych wydzielających teren centrum od strony ul. Kolberga. Budowane są drogi i nowe przejście podziemne.

Koniec nieużywanego torowiska zlikwidowanej linii tramwajowej

Wykonawcą inwestycji jest konsorcjum Mostostal Zabrze – Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego – Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów. – Koszt prac to ok. 184 mln zł – informuje przedstawiciel magistratu, dodając, że ok. 129,5 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Zarząd Dróg Miejskich prowadzi zaś równolegle przebudowę układu drogowego po południowej stronie dworca, która ma uwzględniać potrzeby powstającego centrum przesiadkowego. Obejmuje ona ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, fragment ul. Zwycięstwa oraz plac przeddworcowy.

– Zmiany dotyczyć będą także pl. Piastów i odcinków ulic Jagiellońskiej, Piwnej oraz ciągu pieszo-rowerowego w ul. gen. Berbeckiego – zapowiada Łukasz Oryszczak. Na Bohaterów Getta mają pojawić się buspasy. Na ul. Zwycięstwa od Bohaterów Getta do Dubois roboty obejmą m.in. likwidację nieczynnego torowiska tramwajowego, pojawi się za to ciąg pieszo-rowerowy. Pl. Piastów przestanie być węzłem komunikacyjnym, Nieprzejezdna dotychczas ul. Okopowa doprowadzi do pętli przy dworcu. Szacunkowy koszt wszystkich tych prac to 44 mln zł. Mają one zakończyć się pod koniec 2022 r.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony