Partnerzy serwisu:

Francja. Reklamy samochodów zachęcą do spacerów i roweru

Mateusz Kieruzal/ Łukasz Malinowski 07.01.2022

Francja. Reklamy samochodów zachęcą do spacerów i roweru
fot. rodrigo kugnharski/ unsplash
Od tego roku producenci samochodów Francji muszą promować chodzenia, komunikację publiczną lub wzajemne podwożenie się (carpooling) w reklamach aut we wszystkich mediach. To działania podobne co do zasady do tych zniechęcających do palenia papierosów czy unikania niezdrowego jedzenia.
Od 1 marca 2022 roku, wszystkie reklamy zmotoryzowanych środków transportu będą musiały zawierać następujące informacje: „Na krótkich odległościach, wybierz spacer lub jazdę na rowerze”, „Rozważ carpooling” lub „Codziennie wybieraj transport publiczny”. Każda reklama musi zawierać hasztag #MovePolluteLess, który oznacza ruszaj się, mniej zanieczyszczaj. O nowej regulacji, która swoją podstawę ma w dyrektywie dotyczącej mobilności z grudnia 2019 roku, poinformowała w środę 29 grudnia francuska minister odpowiedzialna za środowisko.

– Zdekarbonizowanie transportu nie jest tylko przestawieniem się na elektryczne silniki. To również oznacza używanie, kiedy tylko możliwe, komunikacji publicznej lub roweru – napisała na Twitterze, Barbara Pompili, minister transformacji ekologicznej we francuskim rządzie.

Reklamodawcy, którzy nie zastosują się do nowego prawa otrzymają wezwanie do usunięcia uchybienia i napotkają karę grzywny do 50 tys. euro za jedną emisję reklamy bez ekologicznych informacji lub do 100 tys. euro w przypadku powtarzającego się procederu.

Ekolodzy chciecli więcej

Obecnie wprowadzane rozwiązanie jest i tak stosunkowo łagodne w kontekście tego, czego od lat domagali się przedstawiciele środowisk ekologicznych od lat. Starali się oni o zablokowanie wszystkich reklam branży motoryzacyjnej, która według nich odpowiada za znaczną emisję dwutlenku węgla do atmosfery i znacząco pogarsza stan zdrowia mieszkańców.

We Francji reklamy najbardziej zanieczyszczających pojazdów, które emitują więcej niż 123 gramy CO2 na kilometr, będą całkowicie zakazane od 2028 roku, w związku z przygotowaniem do konsumentów do propozycji Komisji Europejskiej o wycofaniu silników diesla do 2035 roku.

Obecnie w wielu państwach obowiązują całkowite zakazy reklamy papierosów lub alkoholu, a w wielu przypadkach na produktach tych muszą być zamieszczone informacja o ich szkodliwości dla zdrowia. W przypadku Francji pojawiają się odwołania do wprowadzonej w 2007 roku zasada „unikaj jedzenia za dużo tłustego, słodkiego i słonego”

Branża motoryzacyjna nieszczęśliwa

Z pomysłu nie są zadowoleni przedstawiciele branży samochodowe, którzy wskazują, że wprowadzone prawo powinno zawierać rozróżnienie pomiędzy samochodami napędzanymi silnikami diesla, a elektrycznymi. – Biorę to do wiadomości, wprowadzimy zasady. Posiadania zeroemisyjnych rozwiązań mobilności jest elementem historii naszej firmy. Ale jest w tym paradoks: brak jest rozróżnienia pomiędzy silnikami. Przynosi to efekt przeciwny do zamierzonego w stosunku do rządowego marzenia o zwiększeniu sprzedaży elektryków – powiedział AFP, Lionel French Keogh, dyrektor generalny Hyundai.

Biorąc pod uwagę to, że samochody to nie tylko emisje, ale i problem z zajmowaniem przestrzeni ten brak rozróżnienia wydaje się przemyślanym zapisem. Czekamy na takie regulacje w Polsce.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
#Wodór w transporcie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony