Partnerzy serwisu:

FlixMobility chce stworzyć pierwszy w Europie wodorowy autobus dalekobieżny

Redakcja 10.11.2021

FlixMobility chce stworzyć pierwszy w Europie wodorowy autobus dalekobieżny
Fot. FlixMobility
FlixMobility bierze udział w nowym projekcie badawczym HyFleet. Projekt, realizowany wraz z partnerami Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems i ZF Friedrichshafen AG, koncentruje się na opracowaniu wysokowydajnego systemu ogniw paliwowych do autobusów dalekobieżnych. Konsorcjum projektowe otrzymało oficjalne potwierdzenie „UIA” (niewiążący list intencyjny) od niemieckiego Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.
Po opracowaniu technologii systemu ogniw paliwowych dalekiego zasięgu FlixMobility planuje do 2024 r. wprowadzić na rynek europejski pierwszy dalekobieżny autobus napędzany wodorem. W projekt zaangażowana jest również klimatyczna organizacja pozarządowa atmosfair, a w przyszłości ma również dołączyć jeden z europejskich producentów autobusów.

– Jesteśmy podekscytowani, że możemy być częścią projektu HyFleet, którego celem jest opracowanie do 2024 roku pierwszego w Europie autobusu dalekobieżnego zasilanego ogniwami paliwowymi – komentuje André Schwämmlein, założyciel i dyrektor generalny FlixMobility – Technologia zasilania z ogniw paliwowych jest częścią rewolucji ekologicznej mobilności i daje producentom autobusów szansę na kształtowanie przyszłości zrównoważonej mobilności. Dzięki temu projektowi kontynuujemy realizację naszej wizji dostarczania milionom ludzi przystępnych cenowo podróży, przy jednoczesnym dbaniu o środowisko. Jesteśmy w pełni zgodni z celem UE i Niemiec w zakresie neutralności węglowej i wyrażamy pełną gotowość do jego realizacji – dodaje.

W pierwszej fazie projektu HyFleet, finansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, firma Freudenberg opracuje system ogniw paliwowych dalekiego zasięgu, który będzie testowany bezpośrednio w autobusie demonstracyjnym. –Przyszłość zrównoważonej mobilności wymaga rozwiązań, które sprawdzą się także przy pokonywaniu dużych odległości – stwierdza Claus Möhlenkamp, dyrektor generalny Freudenberg Sealing Technologies – Dzięki naszemu systemowi ogniw paliwowych mamy możliwość stworzenia takiego rozwiązania. Wspólnie z naszymi partnerami, takimi jak ZF Friedrichshafen AG i FlixBus, opracowujemy obecnie naukowe podstawy do szybkiej industrializacji i zwiększania skali tej technologii – dodaje.

Jak wskazuje FlixBus, w dalszym ciągu brakuje praktycznego rozwiązania dla całkowicie neutralnego pod względem emisji dwutlenku węgla użytkowania autobusów dalekobieżnych w regularnym użyciu. Właśnie dlatego FlixMobility, Freudenberg Fuel Cell e-Power Systems i ZF Friedrichshafen AG postanowiły wspólnie opracować to rozwiązanie. FlixMobility spodziewa się, że planowane autokary na ogniwa paliwowe zasilane ekologicznym wodorem ograniczą 100% emisji.

Podczas gdy autobusy napędzane wodorem jeżdżą już na trasach miejskich, wciąż brakuje tego typu rozwiązań dla autokarów wodorowych na długich dystansach. Wiąże się to przede wszystkim z niezwykle wymagającym charakterem ruchu autobusów dalekobieżnych: FlixBus pokonuje około 200 000 km rocznie, z trasami do ponad 1000 km dziennie i zwykle tylko krótkimi postojami. W zależności od liczby kierowców na danym kursie, autobus będzie musiał zrobić przerwę po 4,5 godzinach jazdy, co jest osiągane po około 450 km. Z tego powodu każda alternatywa dla autokaru z silnikiem diesla powinna być w stanie pokonać dystans co najmniej 500 kilometrów aż do kolejnego tankowania.

Wodór daje ogromne możliwości, ponieważ będzie w stanie osiągnąć wymagany zasięg lub nawet większy, a czas tankowania będzie tak krótki, jak tankowanie autobusów z silnikiem diesla. W ten sposób autobusy z silnikiem diesla we flocie FlixBus będzie można zastąpić autobusami z ogniwami paliwowymi. Aby w przyszłości uruchomić całkowicie bezemisyjne autobusy wodorowe, FlixMobility planuje wykorzystywać do eksploatacji wyłącznie ekologiczny wodór produkowany przy użyciu zrównoważonych metod i energii odnawialnej. W tym celu będzie współpracować z odpowiednimi dostawcami infrastruktury i energii.
Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
#Wodór w transporcie
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony