Partnerzy serwisu:

EuroVelo wzmacnia Transeuropejską Sieć Transportową. Blisko 10 tys. km wspólnych tras

Rafał Dybiński 04.11.2020

EuroVelo wzmacnia Transeuropejską Sieć Transportową. Blisko 10 tys. km wspólnych tras
Fot. PKP SA
Europejska Federacja Cyklistów (ECF) zidentyfikowała aż 7861 lokalizacji w całej Europie, w których trasy rowerowe EuroVelo przebiegają wzdłuż lub w poprzek dróg, linii kolejowych lub wodnych szlaków śródlądowych, tworzących Transeuropejską Sieć Transportową (TEN-T). Całkowita długość odcinków, na których trasy EuroVelo pokrywają się z trasami TEN-T, wynosi prawie 10 tys. km.
Transeuropejską Sieć Transportową (TEN-T) jest częścią polityki Unii Europejskiej ukierunkowanej na rozwój sieci linii kolejowych, dróg i śródlądowych szlaków wodnych. Odniesienie do tras EuroVelo po raz pierwszy uwzględniono w 2014 roku w następstwie kampanii przeprowadzonej przez ECF. Potencjał integracji ruchu rowerowego ze wszystkimi projektami infrastrukturalnymi TEN-T pokazuje połączenie sieci EuroVelo z drogami, kolejami oraz śródlądowymi szlakami wodnymi.



Na obszarze Wielkiej Brytanii oraz Starego Kontynentu istnieją 2652 lokalizacje, w których trasy EuroVelo biegną wzdłuż lub w poprzek dróg TEN-T. Łączna długość odcinków pokrywających się w przypadku obu sieci wynosi 3337 km. Dotyczy to głównie mostów i prowadzących do nich dróg, ale również wąskich dolin górskich, linii brzegowych czy dróg prowadzących do przejść granicznych.

W przypadku sieci kolejowej nakłada się 1901 km odcinków z trasami rowerowymi oraz 3336 lokalizacji. W przypadku natomiast śródlądowych szlaków wodnych TEN-T istnieje 1873 wspólnych lokalizacji, a także aż 4688 km wspólnych odcinków z cyklotrasami. To akurat dziwić nie może, bowiem sieci EuroVelo przebiegają wzdłuż takich rzek jak Ren czy Dunaj. Łącznie odcinki pokrywające się z TEN-T stanowią ponad 10 proc. tras Euro Velo.



Autorzy analizy zaznaczają, że przyjęli zasadę, obejmującą maksymalną odległość 100 metrów między sieciami w przypadku dróg i kolei oraz 500 metrów w przypadku wodnych szlaków. Możliwości i potrzeba włączenia infrastruktury rowerowej do projektów TEN-T są jednak znacznie większe niż przedstawione wyżej liczby. Niektóre długie odcinki EuroVelo w Rumunii czy Bułgarii znajdują się bowiem w odległości kilku km od Dunaju, ponieważ bliżej rzeki nie ma żadnych torów ani dróg. Nadchodząca rewizja wytycznych TEN-T i ECF ma na celu jeszcze lepszą integracje ruchu rowerowego w transeuropejskich sieciach i projektach.

Dwa główne postulaty ECF dotyczą uznania tras EuroVelo za pełnoprawną sieć TEN-T oraz integracji ruchu rowerowego w innych projektach TEN-T. Oznacza to, że na przykład w przypadki modernizacji linii kolejowej należy ocenić potencjał ruchu rowerowego wzdłuż i w poprzek linii. Kluczowe elementy, takie jak mosty i tunele, powinny zostać włączone do zintegrowanego projektu.
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Mobilność
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony