Partnerzy serwisu:

Dziesięć lat w polskim transporcie: inwestycje zwłaszcza w transport szynowy

Kasper Fiszer 15.10.2021

Dziesięć lat w polskim transporcie: inwestycje zwłaszcza w transport szynowy
Tramwaj w Olsztyniefot. MOs810, lic. CC BY-SA 4.0
O najważniejszych wydarzeniach dla polskiego transportu zbiorowego rozmawiano podczas jubileuszowego X Kongresu Transportu Publicznego. Miniona dekada przyniosła rozbudowę sieci metra, otwarcie nowej sieci tramwajowej, powołanie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czy zwiększenie liczby samorządowych spółek kolejowych.
Jakie zmiany zaszły w sektorze transportu publicznego w ciągu minionych dziesięciu lat? – Wszędzie tam, gdzie samorząd województwa zdecydował się na utworzenie własnego podmiotu świadczącego przewozy kolejowe, liczba podróżnych z roku na rok wzrasta. Również jakość świadczonych usług jest na coraz wyższym poziomie – ocenił Dariusz Grajda, prezes Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych. Podkreślał duże znaczenie zakupu nowego taboru z wykorzystaniem środków unijnych i zwracał uwagę, że jeśli zsumować liczbę pasażerów przewożonych przez wszystkich przewoźników samorządowych, wynik będzie wyższy niż liczby notowane przez PKP Intercity czy Polregio.

Miasta rozbudowują swoją infrastrukturę torową

Na znaczną rozbudowę sieci stołecznego metra zwracał uwagę Marek Sokołowski, członek zarządu ds. operacyjnych spółki Metro Warszawskie. Przypomniał, że przed pandemią z usług spółki korzystało ok. 190 mln osób w skali roku, co daje jej pierwsze miejsce wśród przewoźników kolejowych, a potoki na linii M2 już teraz przekraczają te notowane przed marcem 2020 r. Na linii M1 są zaś sukcesywnie odbudowywane. – Warszawiacy bardzo chętnie korzystają z metra. To środek transportu szybki, bezpieczny, odporny na warunki pogodowe – stwierdził prelegent.

W ciągu minionej dekady w Polsce otwarta została jedna stworzona od podstaw sieć tramwajowa – w Olsztynie. – W roku 2012 rozpoczęła się odbudowa naszego tramwaju, bo po rozebranych w latach 60. XX w. liniach praktycznie nic już nie zostało – relacjonował Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Sieć została otwarta w 2015 r., a przywrócenie komunikacji szynowej przełożyło się na zwiększenie liczby pasażerów olsztyńskiej komunikacji miejskiej z 38 do 43 mln osób rocznie. Doświadczenia samorządu były na tyle dobre, że zdecydował się on na rozbudowę sieci – wkrótce mają zostać oddane do użytku nowe odcinki.

Metropolia chce postawić na integrację wszystkich środków transportu

Na obszarze Górnego Śląska i Zagłębia doszło zaś do dużych przekształceń organizacyjnych, bo powołana formalnie metropolia przejęła obowiązki od działających wcześniej związków komunikacyjnych, w tym przede wszystkim KZK GOP. Metropolia zaczęła też organizować własne linie, realizując tym samym obowiązek realizacji metropolitalnych przewozów pasażerskich. – Rozpoczęliśmy od połączenia Katowic i innych miast z portem lotniczym w Pyrzowicach. W tym roku wprowadzamy zaś kolejne linie metropolitalne – powiedział Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Przekonywał także, że możliwości inwestycyjne doprowadziły do odwrócenia negatywnego trendu dotyczącego komunikacji tramwajowej. Spółka Tramwaje Śląskie prowadzi wymianę taboru, a na wielu trasach prowadzone są gruntowne modernizacje. Nowy tabor pojawia się również wśród przedsiębiorstw autobusowych. – Nasze działania zmierzają też do integracji z transportem kolejowym – mówił przedstawiciel GZM. – Mamy nadzieję, że w przyszłym roku uda nam się osiągnąć kolejny poziom integracji taryfowej, by mieszkańcy poczuli, że mogą korzystać z każdego środka transportu – dodał.
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
Komentarze:
Kongres Transportu Publicznego
Zobacz też
Najnowsze wiadomości
Polecane wiadomości
Praca
Komentarze
Fotorelacje
Bądź na bieżąco:
© 2016 ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMSKontakt
Pełna wersja strony